آشتی حیات وحش با انسان هنگام قهر طبیعت

مجتمع معدنی مهدی آباد که به معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد شهرت دارد در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان یزد واقع شده و همانطور که از اسم این معدن مشخص است مواد معدنی موجود عمدتاً ماده معدنی روی و در کنار آن ماده معدنی دیگری به نام باریت است که بیشتر در صنعت حفر چاه نفت از آن استفاده می شود، طبق مطالعات و بررسی های انجام شده،
این معدن از لحاظ ذخیره ماده معدنی روی و همچنین باریت بزرگترین معدن خاورمیانه به شمار می رود، این معدن که در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک و با پوشش گیاهی بوته ای قرار دارد دارای کوههای سنگی و اصولاً فاقد پوشش گیاهی مناسب  می باشد.

با توجه به نوع آب و هوا و پوشش گیاهی این منطقه به سادگی می توان حس کرد که حیات وحش این منطقه به سختی می تواند از عهده تغذیه خود برآمده و با در نظرگرفتن کمبود آب و بحران منابع آبهای زیرزمینی و خصوصاً خشکسالی های پی در پی  در سالهای اخیر، حضور کم رنگ حیات وحش در این منطقه امری عادی به نظر می رسد.

اما آنچه در مجتمع معدن مهدی آباد موجبات شگفتی هر بازدید کننده ای شده است حضور دائم و مستمر حیواناتی نظیر میش و قوچ و بزهای وحشی به صورت گله های بزرگ است که نظر هر بازدید کننده ای را به خود جلب نموده و چشمان خسته و از راه رسیده هر میهمان را با تحیّر، روشن و مبرّا از هر خستگی و خمودگی می نماید.

وجود چنین حیواناتی با تعداد زیاد قاعدتاً در محیطی ناآرام و در فضایی پرتردد که اصولاً هم با انفجارهای مهیب  همراه است علامتی بزرگ از تعجب را در ذهن هر بیننده ایجاد می کند و اینکه چگونه ممکن است در چنین شرایط نامساعد آب و هوایی و فیزیکی و در اوج شلوغی تردد خودروها، انسانها و صدای ناشی از انفجار کوه، حیوانات وحشی اینگونه آرام و بی توجه به پیرامون محیط اطراف خود به زندگی و تولید مثل بپردازند.

ضمن اینکه تأمین علوفه این حیوانات به مقدارکافی از طرف مجتمع مهدی آباد به نوعی جایگزین و جبران تخریب زیستگاه این حیوانات است. بی شک به وجود آمدن چنین شرایط غیر طبیعی و تحیرآور مستلزم مهیا نمودن شرایط لازم و ایجاد بستری امن و آرام با سلیقه ای خاص ومنحصر به فرد است که یقیناً خلق این مأمن برای حضورحیات وحش در فضای نامساعد یک معدن درسایه ی تعامل، همفکری  و همکاری تک تک پرسنل معدن امکان پذیر شده است.

زیبایی صحنه های منعکس شده هنگامی در ذهن بیننده به اوج تبلور می رسد که کارکنان در اوج خستگی ناشی از کار روزانه و سنگین در معدن جهت اقامه نماز و صرف نهار و استراحتی کوتاه جهت ادامه کار در یک ساعت خاص از روز  در محوطه ی عمومی معدن گرد هم می آیند و چشم انداز چشمان خسته ی ایشان طبیعتی بکر در گوشه ای از معدن با برچسبی از حیات وحش به هنر نمایی می پردازد هر چند که آفرینش این هنر زیبا در اینچنین محیطی بعد از اراده خدا ساخته همت خودشان است.

امید است که در هر گوشه از معادن ایران عزیز که آثاری از حیات وحش در آن نمایان است با بهره گیری از تجربیات مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی آباد بتوان چنین فضایی را در راستای کمک به محیط زیست جانوری ایجاد نمود.