آغاز سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در معدن مهدی‌آباد

به گزارش ماین نیوز، طرح تجهیز معدن سرب و روی مهدی آباد که قرارداد آن در سال گذشته منعقد شده با هدف تامین آتی مواد موردنیاز صنایع روی و سرب کشور به اجرا در می آید.

ارزش این قرارداد بیش از یک میلیارد دلار است که توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های عمانی، استرالیایی و ایرانی تامین مالی خواهد شد. قرار است طبق توافقات صورت گرفته، در ماه های آینده بخش نخست سرمایه به ارزش ۲۰ میلیون دلار از سوی طرف خارجی این کنسرسیوم تامین و به طرح تزریق شود.

معدن روی و سرب مهدی آباد در استان یزد یکی از بزرگترین معادن این ماده معدنی در جهان و بزرگترین معدن خاورمیانه محسوب می شود. معدن مهدی آباد که به عنوان جایگزین معدن روی انگوارن در استان زنجان محسوب می شود، بیش از ۱۶۰ میلیون تن ذخیره ماده معدنی روی دارد. علاوه بر این سرب، باریت و جیوه نیز به عنوان دیگر مواد معدنی مهدی آباد به شمار می آیند. این معدن از نیمه دوم سال گذشته استخراج و تولید باریت را آغاز کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است.

در حال حاضر معدن مهدی آباد بالاترین میزان استخراج باریت را در ایران به خود اختصاص داده و اقدام به جذب سرمایه گذار جهت احداث کارخانه فرآوری یک میلیون تنی باریت کرده است. هدف اصلی طرح تجهیز معدن مهدی آباد یزد باطله برداری، استخراج و احداث کارخانجات ۱۰۰ هزار تنی شمش روی و همچنین کارخانه ۱۰۰ هزار تنی تولید کنسانتره روی است.

به گزارش ماین نیوز، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز چند روز پیش در نشست خبری خود اعلام کرد که قرار است مالك و بهره‌برداري اين معدن تا پايان خرداد ماه سال جاري حدود ۲۰ ميليون دلار وارد كشور كرده و در اين معدن سرمايه‌گذاري كند و ماشين آلات موردنياز را نيز خريداري كند.

مهدی کرباسیان همچنین ابراز اميدواري كرد كه بهره‌بردار معدن سرب و روي مهدي آباد بتواند طبق برنامه‌ريزي انجام شده به تعهداتش عمل كند.۱۴ اسفند ماه سال گذشته طی مراسمی مراسم آغاز تجهیز و آماده‌سازی معدن سرب و روی مهدی آباد آغاز شد.

معدن سرب و روی مهدی آباد یکی از بزرگترین ذخایر سرب و روی ایران و جهان محسوب می‌شود و شرکت کارون دز دشت (KDD) مالک حدود ۶۸ درصد سهام شركت روي مهدي آباد (MZC) است.

پيشتر سيدرضا قطب، رئيس هيات مديره شركت كارون دز دشت در گفت‌وگو با خبرنگار ماين نيوز اعلام كرد كه معدن سرب و روي مهدي آباد در بلندمدت و به منظور رسيدن به حداكثر ظرفيت به يك ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز خواهد داشت.

شركت عماني المواريد نيز در معدن سرب و روي مهدي آباد داراي سهم است.