آغاز عملیات اجرایی برای بهره برداری از دومین ذخیره سرب و روی جهان در یزد

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت عملیات اجرایی معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد یزد که دومین ذخیره سرب و روی جهان است، آغاز شد.

به گزارش شاتا، مهندس محمد رضا نعمت زاده، صبح سه شنبه در جریان سفر یک روزه به یزد و در نخستین برنامه کاری خود ضمن بازدید میدانی از معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد یزد، آغاز عملیات اجرایی این معدن را به صورت رسمی اعلام کرد.

این معدن که در ۱۱۶ کیلومتری جنوب شرق یزد واقع شده است، قابلیت استخراج سالیانه ۴۰۰ هزار تن باریت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن  سرب و روی را دارد و دومین ذخیره سرب و روی جهان محسوب می شود.

شایان ذکر است که پس از انجام فرآیند قانونی جذب سرمایه گذار برای احداث و بهره برداری از  معدن، کنسرسیومی متشکل از شرکت راه سازی و معدنی مبین، آریا جنوب، توسعه فرآوری مس مسکنی، معادن سرمک، انجمن صنایع و معادن سرب و روی به عنوان برنده سرمایه گذاری اعلام شد که  اسفندماه ۹۵ در مراسمی رسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران معدنی کشور، قرارداد امضا و به کنسرسیوم ابلاغ گردید.

گفتنی است که تجهیز کارگاه و ورود ماشین آلات از فروردین ماه امسال آغاز گردید و  تاکنون مقادیر زیادی ماشین آلات معدنی از جمله شاول لیبهر، ۱۲ دامپتراک یکصد تنی، ۱۲ دامپتراک ۳۵ تنی، تجهیزات حفاری و لودر کوماتسو به سایت شرکت وارد شد.

همچنین برنامه ریزی های لازم برای باطله برداری نزدیک به ۳۰ میلیون تنی مطابق قرارداد و عملیات حفاری برای نمونه برداری بخش اکسیده صورت گرفته است و مطالعات اولیه محل های مورد نظر برای دفع پساب توسط شرکت ATC استرالیا انجام گرفت که در آینده ای نزدیک این مطالعات نهایی خواهد شد.

از سوی دیگر بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، به منظور تکمیل مطالعات و رفع نواقص اطلاعاتی موجود و بروزرسانی مطالعات و گزارشات، هماهنگی های لازم جهت حضور کارشناسان شرکت H&SC  در سایت معدنی مهدی آباد صورت گرفته است و به زودی این کارشناسان در سایت شرکت حضور خواهند یافت.