اتمام فاز اول معدن سرب و روی مهدی آباد یزد با ظرفیت ۲۰۰ هزارتن تا پایان سال ۹۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه فاز اول معدن سرب و روی مهدی آباد یزد با ظرفیت حدود ۲۰۰ هزار تن تا پایان سال جاری به اتمام می رسد، گفت: سال آینده ظرفیت این معدن به ۴۰۰ هزارتن و تا سال ۱۴۰۱ به ۸۰۰ هزار تن ظرفیت خواهد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، مهندس محمدرضا نعمت زاده پس از آغاز رسمی عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع معدن سرب و روی باریت خاورمیانه در یزد، در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: حدود سه ماه است که کنسرسیومی متشکل از شرکت های توانمند معدنی ایرانی کار تخصصی را روی این معدن آغاز کرده اند.

وی با اشاره به مشکلات این معدن در گذشته افزود:  پس از اینکه معدن خصوصی سازی شد افراد خریدار توانایی لازم را برای انجام کار نداشتند و سعی کردند با شرکت های خارجی به صورت مشترک کار را جلو ببرند که موفق نشدند و به همین خاطر آن ها را خلا ید کردیم تا از طریق مزایده عمومی شرکت های مختلف را برای کار روی این معدن فراخوانی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کنسرسیوم موجود را برنده مزایده سال گذشته معدن دانست و گفت: اوایل امسال قرارداد منعقد شد و این کنسرسیوم با تعدادی از ماشین آلات سنگین معدنی کار را آغاز کرد و قول دادند که تا آخر سال فاز اول را که حدود ۲۰۰ هزار تن است به اتمام برسانند  و سال آینده این ظرفیت را به ۴۰۰ هزارتن و تا سال ۱۴۰۱ به ۸۰۰ هزار تن افزایش دهند.

مهندس نعمت زاده با اعلام اینکه کنسرسیوم همزمان با فعالیت در معدن، روی راه اندازی کارخانجات نیز کار می کند، افزود: قطعا امسال قراردادهای مربوط به راه اندازی کارخانجات منعقد و فعالیت آن ها آغاز خواهد شد.

وی بزرگترین معدن سرب و روی کشور را در زنجان معرفی کرد و افزود:  این معدن تقریبا از نیم قرن گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و هر چند معدنی غنی با عیاری خوب محسوب می شود که صنایع زیادی در کنار آن شکل گرفته، اما ظرفیت معدن به تدریج در حال تمام شدن است. البته برای اکتشاف ذخایر ناشناخته در معدن زنجان در حال فعالیت هستیم.

مهندس نعمت زاده در پایان معدن مهدی آباد را دومین دخیره معدنی سرب و روی جهان دانست و گفت: این معدن پس از معدن استرالیا دومین دخیره معدنی سرب و روی جهان محسوب می شود که امیدواریم در ۴ سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد و صنایع پایین دستی آن در همه استان های کشور از مواد اولیه آن بهره مند شوند