احداث فاز اول كارخانه فراوري سرب و روي مهدي آباد تا كمتر از دو سال ديگر

به گزارش روابط عمومی مجتمع معدنی مهدی آباد، امین صفری؛ مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد با بیان این مطلب گفت: در تاریخ ۲۶ فروردین ماه سال جاری ابلاغ قرارداد سرمایه گذاری در مهدی آباد صورت گرفت و تجهیز معدن طبق قرارداد تا ۲۶ تیرماه از سوی سرمایه گذار بایستی صورت می گرفت در حالیکه یک ماه زودتر از موعد تجهیز معدن توسط سرمایه گذار انجام شد.

وی در ادامه افزود: طبق قرارداد در مدت ۴ سال ۱۸۵ میلیون تن باطله برداری از معدن صورت خواهد گرفت و در این مدت کارخانه های تولید کنسانتره روی با حداقل ظرفیت ۸۰۰ هزار تن و عیار حداقل ۳۵ درصد احداث خواهد شد.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد خاطر نشان کرد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با سرمایه گذار ۲۵ درصد از ظرفیت کارخانه ها با ظرفیت حدود ۲۰۰ هزار تن در دو سال آینده وارد فاز اول تولید خواهند شد.

صفری با اشاره به تامین زیرساخت های لازم طی ۴ سال آینده در مجتمع مهدی آباد گفت: با توجه به پیچیدگی های خاص ماده معدنی مهدی آباد نیازمند انجام تست های فراوان و انتخاب درست تکنولوژی می باشیم که علاوه بر داخل کشور تکنولوژی های خارجی نیز بهره گیری میگردد و خوشبختانه در این خصوص نتایج خوبی حاصل شده و در چند ماه آینده خرید تجهیزات توسط سرمایه گذار صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در این قرارداد مالکیت پروانه بهره برداری معدن مهدی آباد متعلق به ایمیدرو به عنوان بازوی معدنی دولت خواهد بود ولیکن طبق مدلی که در این معدن پیاده شده است درصدی از فلز محتوای عناصر و محصولات را سرمایه گذار پس از تولید و فروش به عنوان حق السهم به دولت پرداخت خواهد کرد و این در شرایطی است که امنیت سرمایه گذاری مطابق قوانین فیپا طبق قرارداد منعقده به طور کامل برای بخش خصوصی تامین شده است.

گفتنی است مجتمع سرب و روی مهدی آباد در فاصله ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد واقع شده و با بیش از ۲۰ میلیون تن فلز محتوی روی پس از ذخیره مونالیزا استرالیا بزرگترین ذخیره روی در جهان است.