ارائه آخرین وضعیت و چالش های صنعت سرب و روی توسط مجری طرح جامع سرب و روی کشور

مجری طرح جامع سرب و روی کشور وضعیت و چالش های این صنعت را تشریح کرد:

به گزارش روابط عمومی مجتمع مهدی آباد، حمیدرضا حمایت مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد و مجری طرح جامع سرب و روی کشور در جریان برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران که با همکاری رسانه دنیای اقتصاد برگزار گردید به تشریح وضعیت منابع، استخراج مواد معدنی و تولید شمش سرب و روی در ایران و جهان پرداخت و ضمن اشاره به ضرورت تأمين خوراك كارخانجات سرب و روى و ايجاد استراتژى بلند مدت در زمينه اكتشافات اين صنعت افزود: سهم ایران از تولید جهانی شمش سرب و روی حدود ۱٫۵ % برآورد شده است و این در حالیست که ۵% از ذخایر سرب و روى دنيا در كشورمان ايران قرار دارد.
وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۷۰% ذخایر قابل برداشت کشور در معدن مهدی آباد و بهره برداری زود هنگام از کارخانه فاز یک سولفیدی این معدن افزود صاحبین صنعت ميبايست خود را برای استفاده از کنسانتره سولفیدی مهدى آباد مهيّا سازند.

حمایت ضمن اشاره به ظرفیت خالی کارخانجات سرب و روی کشور در بخش های تولید شمش و کنسانتره؛ کمبود مواد اولیه، کاهش عیار خوراک ورودی به کارخانجات، حجم پايين عمليات استخراجى كشور به نسبت ميزان ذخاير و عدم توسعه و تکمیل چرخه بازیافت را علل اصلی این موضوع عنوان نمود.

با توجه به موارد فوق،مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی آباد تأمين خوراک كارخانجات سرب و روى كشور را اصلى ترين چالش این صنعت معرفى نمود و راهكار عبور از آن را توجه ويژه به اكتشافات سرب و روى، افزايش ميزان استخراج و واردات، جلوگيرى از صادرات كنسانتره و توسعه صنعت بازيافت دانست.

مجری طرح جامع سرب و روی همچنین گزارش خلاصه اى از وضعیت مطالعات بازار چهار حوزه از صنایع پایین دستی روی شامل: ورق هاى الکتروگالوانایز، باتری‌های زینک ایر، لیتوپون و نانواکسید روی را ارائه نمود و اضافه کرد بررسی فنی اقتصادی تولید این محصولات بزودی انجام و نتایج آن در اختيار صاحبان صنعت و تكنولوژى قرار خواهد گرفت.

مهندس حمایت همچنین به تشریح وضعیت زیرساخت های آب، برق و گاز در صنعت سرب و روی پرداخت.
بنابر اظهارات وی هم اکنون کل برق مصرفی کشور سالانه حدود ۳۰۵ هزار میلیون کیلووات ساعت و سهم صنایع از كل ۳۵% آن و مصرف برق صنایع سرب و روی کشور ۱۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت و حدود یک درصد از سهم برق مصرفی در صنایع كشور ميباشد.
وی اضافه نمود كه کل نیاز برق مصرفی در صنایع سرب و روی در افق چشم انداز، سالانه ۳۰۰۰ میلیون کیلووات ساعت برآورد گرديده است و همچنین میزان منابع آب و گاز مورد نياز به منظور رسيدن به اهداف ٢٠ ساله صنعت سرب و روى شامل ۷,۲ میلیون متر مکعب آب و ۹۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی می باشد.

در پايان حمیدرضا حمایت صنعت سرب و روی را صنعتی کم مصرف و پربازده در زمينه زیر ساخت ها دانست و آن را فرصتی برای توسعه و سرمایه گذاری در این بخش معرفی نمود.