اعلام برنده طرح معدن مهدی آباد،‌ شهریور ماه

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد از اعلام برنده فراخوان جذب سرمایه گذاری در این مجتمع تا شهریورماه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، امین صفری با بیان این مطلب گفت: در فراخوان جذب سرمایه گذار اعلام شده در بهمن ماه گذشته برای احداث کارخانه های فرآوری (با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی به همراه ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب- نقره و استخراج و باطله برداری) در معدن مهدی آباد، ۱۳ شرکت معتبر داخلی و خارجی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کردند که ۷ کنسرسیوم از کشورهای سوئیس، فنلاند، استرالیا، چین، روسیه و شرکت های معتبر داخلی، واجد شرایط شدند.
 
وی افزود: نتایج مرحله پیش ارزیابی به شرکت های مذکور اعلام و نامه دعوت به دریافت اسناد فراخوان جذب سرمایه گذار برای آنها ارسال شده و شرکت های یاد شده، اسناد را دریافت کرده اند. این شرکت ها، تا ۳۱ خرداد ماه فرصت تکمیل اسناد و ارسال آن به ایمیدرو را دارند.
به گفته مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد، میزان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح، یک میلیارد دلار خواهد شد که با بهره برداری کارخانه ها، ۵ هزار نفر (۱۰۰۰ نفر مستقیم ۴ هزار نفر غیر مستقیم) وارد چرخه اشتغال خواهند شد.
صفری درباره میزان عملکرد تولید این معدن گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۵۶۴ هزار و ۴۰۵ تن باریت استخراج شد که نسبت به رقم مدت مشابه سال ۹۳ (۳۲۱ هزار و ۷۸۰ تن)، ۷۵ درصد رشد نشان می دهد. این ماده معدنی (مورد مصرف در حفاری های نفتی) برای شرکت های داخلی و حوزه های نفتی خلیج فارس ارسال شده است.
سرب و روی مهدی آباد دومین معدن سرب و روی دنیا ۱۵۴ میلیون تن ذخیره قابل استخراج دارد و با بهره برداری از طرح های یاد شده، مجتمع سرب و روی معدی آباد تا ۴ سال آینده به قطب سرب و روی خاورمیانه تبدیل خواهد شد و گفته می شود ورود محصولات آن به بازار، روی قیمت سرب و روی دنیا تاثیر خواهد گذاشت.