اعلام برنده مناقصه معدن مهدی‌آباد تا آخر هفته

خودکفایی در تامین مواد اولیه تولید "روی" در کشور از جمله اهدافی است که به گفته کارشناسان با بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد یزد محقق خواهد شد که در این راستا رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد برنده مناقصه این معدن تا پایان هفته اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا،  در حالی که اکنون ظرفیت تولید کارخانه های روی کشور ۴۰۰ هزار تن است، ماده اولیه برای تغذیه این واحد ها  از معدن انگوران تامین می‌شود که البته توان پوشش تمام تقاضای کشور در این حوزه را ندارد و از میزان اعلام شده پایین تر است، در این شرایط ما به تفاوت، عرضه و تقاضای ماده اولیه روی از طریق واردات به کشور تامین می‌شود.

ایران در تولید روی به عنوان یکی محصولات معدنی با رویکردی صادراتی که حدود یک چهارم از ظرفیت تولیدی آن صادر می‌شود و بر اساس آمار در سال قبل ۱۳۹.۵ میلیون دلار ارز آوری داشته است.  به گفته مهدی کرباسیان – رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) – با به بهره برداری رسیدن معدن سرب و روی مهدی آباد در تامین مواد اولیه خود به خودکفایی خواهد رسید.

کرباسیا درباره راه اندازی این معدن که قرار است از طریق مناقصه در اختیار برنده آن قرار گیرد، عنوان کرد: مناقصه مهدی آباد با حضور پنج یا شش کنسرسیوم ایرانی و خارجی انجام شد و پاکت‌های شرکت کنندگان در تاریخ ۳۱ همین ماه (تیر ۱۳۹۵) بازگشایی خواهند شد و ما امید داریم تا آن زمان اقدامات لازم انجام شود، البته تعدادی شرکت کنندگان در خواست تمدید زمان بازگشایی را دادند تا شرایط را بررسی کنند که ما از آنها خواستیم تا تاریخ مقرر پیشنهادات خود را برسانند.

رئیس هیات عامل ایمیدر در این باره به ایسنا گفت: امیدواریم تا خود ایران بتواند تامین مواد اولیه روی را از طریق معدن مهدی آباد با کمک معدن انگوران انجام دهد، تا در میان مدت، ظرف دو سه سال آینده بتوانیم در تامین مربوط به مواد اولیه و صادرات این محصول جایگاه مناسبی در دنیا پیدا کنیم.