افزایش ظرفیت تولید کنسانتره روی مجتمع مهدی‌آباد به ۸۰۰ هزار تن

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد اعلام کرد: با توجه به اینکه حدود نیمی از ظرفیت ۴۰۰ هزار تنی شمش روی کشور به دلیل کمبود خوراک خالی است و ذخیره معدن انگوران رو به اتمام، با برنامه‌ریزی این مجتمع طی ۴ تا ۵ سال آینده، خوراک مورد نیاز کارخانجات تأمین و ظرفیت تولید این مجتمع به ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، امین صفری در خصوص آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری در معدن سرب و روی مهدی‌آباد و طرح احداث کارخانه ۱۰۰ هزار تنی کنسانتره روی و طرح احداث کارخانه ۱۰۰ هزار تنی شمش روی، گفت: با توجه به مفاد قرارداد و تأخیر صورت گرفته و عدم پیشرفت پروژه، قرارداد فسخ و در این راستا با توجه به تأکید وزیر صنعت و ریاست ایمیدرو، به سرعت در حال تهیه اسناد فراخوان و انتخاب مشاور خارجی برای برگزاری مزایده بین‌المللی هستیم که در این میان شرکتهای صاحب نام خارجی ابراز تمایل کرده‌اند.

وی در مورد سابقه قرارداد سرمایه‌گذاری این معدن گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که در سالهای پیش با کشورهای استرالیا و اتریش منعقد شده بود، قرار بر این شد که اکتشاف از معادن این مجتمع با ۴۹ درصد سهم طرف خارجی و ۵۱ درصد سهم طرف ایرانی صورت گیرد و بهره‌برداری از معدن ادامه یابد که بر این اساس از سال ۹۱ قراردادی با شرکت روی مهدی‌آباد به عنوان کنسرسیومی از شرکتهای استرالیا و اتریش و بخش خصوصی ایرانی منعقد شدکه به دلیل تأخیر صورت گرفته از سوی این شرکت، بهره‌برداری از معدن و احداث کارخانجات مربوطه تا ابتدای سال ۹۳ متوقف بود اما از ابتدای سال جاری با مساعدت‌های ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نسبت به سرمایه‌گذار، عملیات باطله برداری در این معدن آغاز شد.

صفری افزود: مشکلاتی همچون نبود سرمایه لازم، اختلاف بین شرکا و سهامداران شرکت سرمایه‌گذار موجب شد تا جلسات متعددی با حضور وزیر صنعت، معاون معدنی وزیر، ریاست ایمیدرو و مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار شود. با توجه به اینکه این شرکت در بخش احداث کارخانه و تأمین زیر ساخت‌ها هیچ پیشرفتی نداشت و در بخش معدن هم تنها ۴ درصد پیشرفت حاصل شد و بدهی قابل توجهی نیز به پیمانکاران داشت در نهایت در شهریور سال جاری اخطاری از سوی ریاست هیأت عامل ایمیدرو مبنی بر اجرایی شدن تأمین مالی پروژه به سرمایه‌گذار ارسال شد و با توجه به عدم حصول نتیجه، سرانجام در ۱۷ آبان امسال خاتمه قرارداد به این شرکت ابلاغ شد.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد در تشریح دلایل لغو این قرارداد اظهار داشت: این شرکت طی ۳ سال تنها ۴ درصد از پیش باطله‌برداری را انجام داده بود و میزان پیشرفت احداث کارخانه تولید شمش و کنسانتره روی و تأمین زیرساخت‌های انتقال خط لوله آب و برق صفر درصد بوده است. از طرفی پیمانکاری که سرمایه‌گذار جهت عملیات پیش باطله برداری به کار گرفته است طی مکاتباتی با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، نسبت به عدم وصول مطالباتش از سرمایه‌گذار ابراز نارضایتی کرده است، بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که سرمایه‌گذار عملاً هیچ اقدامی انجام نداده است. این در حالی است که طبق قرارداد اگر سرمایه‌گذار ۶ماه از زمان اجرا و یا ۱۵ درصد از عملکرد عقب بیفتد، ایمیدرو موظف به لغو قرارداد است که در این موضوع زمان کافی برای جبرای عقب ماندگی داده شد اما متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ عمده فعالیت این مجتمع بر استخراج و فروش باریت بوده است، افزود:

در این مدت موفق شدیم ۷۵۰ هزار تن باریت پر عیار، کم عیار و کارخانه‌ای تولید کنیم که البته باریت کارخانه‌ای قابل فروش نیست و برای خوراک کارخانه فرآوری پودر باریت دپو می‌شود.

ذکر این نکته لازم است که در سنوات گذشته این مجتمع هیچ فروشی نداشته و از اواسط سال گذشته در بخش فروش محصولات متمرکز شد و توانست محصولات اکسید روی شرقی و کالامین در بخش روی و انواع باریت با وزن مخصوص‌های مختلف را از طریق مزایده عمومی به صورت مستمر و متناوب به فروش برساند.

صفری با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول سال ۹۴ برای اولین بار این مجتمع توانست به سوددهی برسد، افزود: در چند ماه اخیر تمرکز بر بخش بازاریابی و فروش را افزایش داده موفق به جذب مشتریان با حجم بالای تقاضا شدیم و در نظر داریم به زودی مزایده‌های بزرگی که ۳ برابر حجم فروش سالیانه است را از طریق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر انتخاب سرمایه‌گذار جدید سرب و روی به بحث بازاریابی باریت توجه ویژه‌ای داریم، افزود: با توجه به اینکه نیاز باریت در کشور محدود است بنابراین در تلاش هستیم بخش صادرات به خصوص در حوزه خلیج فارس را فعال کنیم و بتوانیم سهمی در بازار بزرگ حوزه نفتی خلیج فارس ایجاد کنیم.

صفری همچنین در مورد بحثی که همواره در خصوص پایین بودن عیار خاک معدن سرب و روی مهدی‌آباد مطرح می‌شود، اعلام کرد: در ابتدا باید این نکته را مد نظر قرار داد که استخراج با عیار پایین در جهان امری عادی و قابل استحصال تلقی می‌شود، در مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد قرار است عیار ۵/۶ درصد را به کنسانتره حدود ۴۰ درصد برسانیم؛ البته در حال حاضر عیار خوراک ورودی کارخانجات موجود شمش روی کشور حدود ۳۵ درصد است که به راحتی جوابگوی نیاز آنها است.

وی در پایان از نهایی شدن طرح جامع استخراج از معادن سرب و روی مهدی‌آباد خبر داد و گفت: این طرح نهایی شده و بزودی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.