امضای قرارداد معدن مهدی آباد در دهه فجر

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز در پاسخ به این سوال که امضای قرارداد معدن سرب و روی مهدی آباد به کجا رسید؟ توضیح داد: آخرین بار ایمیدرو اعلام کرد که می خواهند قرارداد را در دهه فجر و طی همین یکی دو هفته پیشرو امضا کنند.

وی افزود: کنسرسیوم مبین آماده امضای این قرارداد است و حتی پیش از امضای قرارداد هم برخی کارهای مربوط به پروژه انجام شده است. ضمانت‌نامه‌ها را داده و قرارداد را هم از طرف خودمان امضا کرده‌ایم. تعیین وضعیت باطله، نوع تکنولوژی مورد استفاده و مذاکره با صاحبان سرمایه و فاینانسورها نیز تا حدودی انجام شده است. بودجه ای هم برای اجرای پروژه کنار گذاشته شده است. در حقیقت یک سری از کارهایی که باید در دوره یک ساله مطالعات انجام می گرفت تاکنون انجام شده است. به نوعی ما چند قدم هم جلو هستیم و الان منتظر امضای قرارداد هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ماین نیوز مبنی بر اینکه حضور گلنکور در پروژه مهدی آباد به کجا رسید و آیا این شرکت نمونه‌برداری جدیدی از این معدن انجام داده است یا خیر؟ توضیح داد: پیشتر ایمیدرو نمونه‌هایی از معدن مهدی آباد را جهت تست و آنالیز به گلنکور داده بود که طبق آزمایشات گلنکور مشخص شده بود اکسید این معدن قابلیت فراوری را ندارد و در نتیجه کار روی آن اقتصادی نیست. این یعنی ۵۰ درصد ذخیره معدن از بین می‌برد و و نهایتا کل پروژه را می‌توانست متاثر کند.

شکوری ادامه داد: با توجه به تیم کارشناسی که در مجموعه کنسرسیوم مبین داریم مانند دکتر حسنی پاک و … که سال‌ها تجربه زمین شناسی این معدن را دارند و مطالعات آن‌را انجام داده‌اند، این تیم معتقدند که اشکال از اکسید معدن نیست بلکه اشکال از نمونه معرف است. در نتیجه قرار شد گلنکر، کنسرسیوم و نهایتا ایمیدرو با نظارت همدیگر نمونه‌برداری را بعد از عقد قرارداد انجام دهند و با نمونه معرف درستی که از معدن گرفته می‌شود، مجددا آزمایشات انجام شود. چون خود اکسیده شامل چهار بخش است و نمی‌شود یک نمونه معرف چهار بخش باشد در نتیجه از هر چهار بخش باید نمونه گرفته شود و نهایتا با این نمونه‌ها و با نظارت همه آزمایشگاه روی آنها تست‌های لازم را انجام دهد و هم کنسرسیوم، هم گلنکور هم ایمیدرو نتایح برود و با نظارت همدیگر آزمایشگاه تست شود. نتایج آن‌را هم باید هر سه طرف بپذیرند.

مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین عنوان کرد: تمام الزامات را آماده کرده‌ایم و نهایتا بعد از عقد قرارداد، اولین کاری که باید انجام شود تست و و نمونه‌برداری از معدن است و نتایج آن هم باید مورد قبول ایمیدرو باشد. چرا که نتایج آن می‌تواند کل مسیر سرمایه‌گذاری در این معدن را تغییر دهد.