امضای قرارداد معدن مهدی آباد قبل از پایان ۹۵

 به گزارش خبرنگار ماین نیوز، مهدی کرباسیان در حاشیه هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران افزود: اگر معدن مهدی آباد از نظر عیار از استاندارد بین‌المللی پایین‌تر است اما می‌تواند با تکنولوژی های روز این معدن را قابل بهره‌برداری کرد.
وی گفت: ذخیره معدن سرب و روی انگوران حداکثر تا ۱۰ سال آینده به اتمام می‌رسد و به همین دلیل بهره‌برداری از معدن مهدی آباد و جایگزینی آن با معدن انگوران از اهمیت زیادی برخوردار است.

خبرنگار ماین نیوز با مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران را چطور دیدید؟

هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با چشم‌انداز آینده و نگاه به صادرات کار ارزنده ای بود که قطعا ایمیدرو نیز از آن استقبال می‌کند. به نظر من این همایش سال به سال بهتر برگزار شده است. مخصوصا اینکه کنفرانس امسال دقیقا بعد از برجام برگزار شد و همین موضوع یکی از امتیازات کنفرانس امسال بود. امسال شرکت‌های معتبری در کنفرانس حضور داشتند و سخنرانی‌های خوبی هم براساس واقعیات موجود انجام شد. نکته ارزنده کنفرانس امسال این بود که طبق آمارها مشخص شد پیشرفت خوبی در صنعت فولاد کشور در راستای اجرای برنامه جامع فولاد صورت گرفته و هم در تولید و هم در صادرات شاهد رشد بوده‌ایم. ضمن اینکه گلوگاه‌های صنعت فولاد نیز در این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفتند.

در این کنفرانس باز هم از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یاد کردید. آیا خاطره‌ای از دوران فعالیت ایشان دارید؟

جا دارد مجددا به خاطر فقدان ایشان و عدم حضور این مرد بزرگ و سازندگی کشور و مرد دلسوز اظهار تاسف کنم. ایشان در اجلاس امسال معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در آذر ماه دعوت ما را قبول کرده و شرکت کردند و سخنرانی بسیار کارشناسی هم در آنجا داشتند. ایشان خود از یک شهر و استان معدنی به ریاست جمهوری ایران رسیدند و به همین دلیل شناخت بسیار خوبی هم نسبت به این حوزه داشتند. بنده توفیق داشتم در زمان حضور ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام چندین بار گزارشات عملکرد حوزه معدن و ایمیدرو را خدمتشان ارائه دهم. آقای هاشمی تسلط بسیار خوبی در حوزه معدن داشتند و در این جلسات با یکدیگر اطلاعات لازم را رد و بدل می‌کردیم. ایشان شدیدا علاقه‌مند به پیشرفت ایران بودند. سال ۱۳۷۰ که از سوی هیات وزیران به مسئولیت ریاست سازمان تامین اجتماعی انتخاب شدم یادم هست که بنده بعد از بررسی‌های انجام شده به نتیجه رسیدم که دولت توان پرداخت بدهی‌هایش را به سازمان تامین اجتماعی ندارد و باید مانند همه صندوق‌های بازنشستگی دنیا سازمان تامین اجتماعی نیز راسا وارد حوزه سرمایه گذاری شود. بله همین علت پیشنهاد تاسیس شستا را به ایشان دادم و ایشان نیز پذیرفتند و در هیات دولت از این پیشنهاد دفاع کردند و توانستیم شستا را تشکیل دهیم و اختیار امور به خودمان برگشت. بعدا با حمیات ایشان اموال دولت به سازمان واگذار شد و شستا شکل گرفت و پشتوانه‌ای برای صندوق بازنشستگی شد. ساخت بیمارستان‌های معظم برای کارگران نیز در همین دوران انجام شد. یکی از بیمارستان‌های بسیار خوبی که در آن زمان ساخته شد، بیمارستان میلاد ۱۰۰۰ تختخوابی بود. وقتی کار احداث این بیمارستان تمام شد، ما در سازمان تامین اجتماعی برای تامین تجهیزات درمانی این بیمارستان نیاز به ارز داشتیم و ارز وزارت بهداشت هم محدود بود و به ما تخصیص ندادند. بنده به ایشان گفتم که نیاز به ارز داریم و ایشان از ارز ریاست جمهوری که مخصوص سفرهای ریاست جمهوری و … بود اولویت را به ما دادند و ما توانستیم این بیمارستان مدرن را تجهیز کنیم.

درباره آخرین وضعیت معدن مهدی آباد و قرارداد آن هم توضیح دهید.

این معدن بزرگترین معدن سرب و روی منطقه خاورمیانه است. این معدن از نظر عیار پایین‌تر از استاندارد بین‌المللی است اما با استفاده از تکنولوژی‌های روز این معدن قابل بهره‌برداری است. یکی از نگرانی‌های ابتدایی ما که هنوز هم وجود دارد، این است که ذخیره معدن انگوران حداکثر تا ۱۰ سال دیگر به اتمام می‌رسد و برای حدود ۴۰۰ هزار تن کارخانه ذوب روی کشور نگرانی زیادی به وجود آمده است. خوشبختانه به تازگی کنسرسیوم داخلی برنده مزایده توسعه معدن مهدی آباد و احداث کارخانه کنسانتره در کنار آن شد. این کنسرسیوم ضمانت‌نامه لازم را تامین کرده و به زودی و طی دو تا سه هفته آینده این قرارداد امضا خواهد شد و عملیات اجرایی آن نیز بلافاصله شروع خواهد شد.