شمارش معکوس برای بهره برداری از معدن مهدی آباد/ راه اندازی بزرگ ترین معدن سرب و روی جهان از سوی بخش خصوصی

به گزارش دنیای معدن, معدن سرب و روی مهدی آباد یزد، با به پایان رسیدن ذخایر معدن انگوران زنجان که بزرگترین تولیدکننده سرب و روی کشور محسوب می‌شود، عملیات پیش باطله‌برداری معدن مهدی‌آباد یزد از فروردین ماه ۹۴ آغاز شد تا این معدن با برخورداری از ۱۶۰ میلیون تن ذخیره سرب و روی جایگزین معدن انگوران برای تامین نیاز داخلی و حتی صادرات شمش باشد.

چنین تصمیمی در حالی جدیت یافته که نتیجه مطالعات از بازار جهانی نشان می‌دهد ذخایر معادن بزرگ روی دنیا نیز رو به پایان است و عرضه این فلز در بازارها با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو شده و اکنون معدن مهدی‌آباد بیشترین ذخایر سرب و روی دنیا را هم در سطح و هم در عمق خود دارد.

۴۵ میلیون تن ذخیره این معدن اکسید روی و سرب است و ذخیره ۱۱۶ میلیون تنی معدن معدن مهدی‌آباد سولفیدی سرب و روی است که عیار روی آن ۷٫۳ درصد و عیار سربش ۲٫۳ درصد برآورد شده است. این در حالی است که علاوه بر ذخایر سرب و روی، باریت (سولفات باریم) نیز با ذخیره بیش از ۱۰ میلیون تن در معدن مهد‌ی‌آباد وجود دارد.

پروژه معدن مهدی‌آباد سال‌ها در سازمان توسعه و نوسازی معادن به عنوان پروژه‌ای راکد نام برده می‌شد چرا که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این بود که پس از جوینت شرکت استرالیایی یونیون ریسورسز با شرکت عمانی موارید (Mawarid) ، فصل تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌ها در این معدن ورق خورد اما در آن زمان به دلیل اینکه محدودیت روابط بین‌الملی در فضای اقتصاد کشور حاکم بود، شرکت استرالیایی نمی‌توانست نقل و انتقالات مالی خود را به ایران با سهولت امکانپذیر کند و چاره‌ای نبود جز اینکه استرالیا با یک شرکت عمانی در معدن مهدی‌آباد شراکت کنند.

حضور پرانگیزه بخش خصوصی این در حالی است که آغاز به کار این معدن با وجود چنین مشارکت‌هایی هم پا نگرفت و بیش از یک دهه این پروژه ایمیدرو در لیست انتظار سرمایه‌گذاری قرار گرفت تا اینکه فریال مستوفی، رئیس‌هیات مدیره کارون دز دشت KDD)) 48 درصد سهام ایمیدرو در شرکت روی مهدی آباد را در راستای اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و از طریق برنده شدن در مزایده سازمان خصوصی سازی از آن خود کرد تا آینده‌ای روشن را برای این محدوده معدنی رقم بزند. زیرا او پیش‌تر توانسته بود در قامت مجری هفت طرح استانی فولاد برای بن‌بست مالی این طرح‌ها از یک شرکت چینی تامین فاینانس کند که پس از گشایش اعتبار چند طرح، بسیاری از این کارخانه‌ها تا این لحظه وارد مدار تولید شده یا در آستانه تولید فولاد قرار گرفته‌اند.
 

به گزارش خبرنگاران اعزامی اقتصاد نیوز به معدن سرب و روی مهدی آباد یزد، بنا بر گفته مهندسان و کارشناسان این معدن که برای پرعیارسازی ماده معدنی روی مطالعات و برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده‌اند، دلیل عمده تاخیر راه‌اندازی این پروژه فرایند اخذ مجوزهای زیربنایی لازم از جمله آب ، برق و محیط زیست بوده است.

از سویی امضا شدن قرارداد تامین آب مصرفی این معدن هم زمان‌بر بوده که سال‌ها امضای مجوز بهره‌برداری از سوی محیط زیست مشروط به امضای قرارداد تامین آب معدن مهدی‌آباد بوده است تا اینکه قرارداد تامین آب مهدی آباد با شرکت آب منطقه‌ای یزد به امضا رسید و بالاخره قرار شد آب معدن از پساب تصفیه شده آب یزد تامین شود.

عملیات باطله‌برداری در معدن مهدی‌آباد این روزها با سرعت بسیاری پیش می‌رود و گرچه ۲۵ سال در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی است اما هدف این سرمایه‌گذار مبنی بر این است که هرچه زودتر عملیات باطله‌برداری‌ معدن به پایان برسد و مرحله استخراج و بهره‌برداری سرب و روی فرا برسد.

با این حال از آنجایی که در مقطع کنونی بازار جهانی فلزات و مواد معدنی به نقطه بحرانی رسیده و کاهش بهای تمامی آنها بازارهای تمامی کشورها را تحت تاثیر قرار داده به نظر می‌رسد مدیریت امور این معدن بر پایه مطالعات بازار در حال انجام است و آن طور که سهامدار عمده این معدن می‌گوید احداث کارخانه ۱۰۰ هزارتنی کنسانتره و ۱۰۰ هزار تنی شمش با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری، در دستور کار قرار گرفته تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، تقویت جریان صادرات شمش به بازار کشورها شدت گیرد و بسیاری از صنایع دنیا ، مشتری اصلی ایران شوند.

حضور گروه‌های چینی و ایتالیایی از این رو برای آماده شدن این معدن مذاکراتی از قبل در راستای خرید تجهیزات کارخانه با شرکت‌های متخصص در زمینه احداث کارخانجات کنسانتره و شمش روی از جمله شرکت ENFI چین به عنوان بزرگترین شرکت معدنی فلزات غیر آهنی این کشور که در حال حاضر مشغول انجام طراحی پایه کارخانه سرب و روی مهدی آباد است، انجام شده و زمان احداث کارخانه ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.

اما نکته جالب این است که این روزها که هیات‌های چینی و ایتالیایی وارد این معدن می‌شوند، وضعیت پیشرفت این معدن را نسبت به سال‌های گذشته بسیار رو به رشد و متحول ارزیابی می‌کنند. آنها برای اینکه همکاری یا سرمایه‌گذاری مشترکی در این پروژه حاصل شود، فاکتورهای موثر در تولید و بازار دو طرف را مورد بررسی قرار می‌دهند.

تا این لحظه شرکت روی مهدی آباد از فروردین ماه ۹۴ با استقرار ماشین‌آلات سنگین معدنی شامل بیش از ۱۰ دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تنی و چندین دستگاه بیل مکانیکی، لیفتراک، بلدوزر و لودر و سایر ماشین‌آلات جانبی در سایت معدن مهدی آباد، بیش از ۳ میلیون متر مکعب عملیات پیش باطله برداری را به انجام رسانده و پیشرفت عملیات طبق برنامه در حال انجام بوده و به موازات عملیات معدنی عملیات احداث کارخانه نیز در حال انجام است.

به نظر می‌رسد حال که این پروژه معدنی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به جنب و جوش رسیده و موانع کار با پیگیری‌های مستمر این شرکت خصوصی برطرف شده، دولت به آزمون بزرگی ورود پیدا کرده چرا که موفقیت بخش خصوصی در این پروژه باعث خواهد شد تا سایر سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در معادن و فلزات کشور انگیزه لازم را برای این نوع سرمایه گذاری ها پیدا کنند.