شکوری: گلنکور صرفا با مبین توافق‌نامه امضا کرده است

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز در پاسخ به این سوال که چرا اعلام برنده مناقصه معدن مهدی آباد با تاخیر مواجه شده است؟ توضیح داد: به دلیل اینکه برگزاری چنین مناقصه‌ای با چنین ابعادی در کشور کمتر سابقه دارد و شریک خارجی نیز در این پروژه حضور دارد ایمیدرو نیز حساسیت‌هایی در این زمینه داشت و آماده‌سازی اسناد مالی و فنی نیز به زمان بیشتری نیاز داشت و به همین دلیل برگزاری مناقصه و اعلام برنده آن با تاخیر مواجه شده که تا حدودی هم طبیعی بوده است.

وی در واکنش به اظهارات مطرح شده درباره اینکه گلنکور با هیچیک از کنسرسیوم‌های حاضر در مناقصه مهدی آباد توافق‌نامه‌ای را امضا نکرده است، گفت: ما در این زمینه اسناد و مدارک خود را به ایمیدرو ارائه کردیم و یکی از اسناد ارائه شده نیز توافق‌نامه گلنکور با شرکت مبین بوده است.

مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین توضیح داد: همانطور که می‌دانید گلنکور شرکت بزرگ و بین‌المللی است و در ابتدا اعلام کرد که برای حضور در مناقصه به صورت جوینت ونچر به حداقل ۷ تا ۸ ماه زمان نیاز دارد تا ذخیره مهدی آباد را مورد آنالیز قرار دهد تا بتواند پیشنهاد قیمتی خود را به صورت دقیق ارائه دهد اما ایمیدرو در این زمینه همراهی نکرد و در نتیجه زمان برگزاری مناقصه به تعویق نیفتاد. به همین علت نحوه همکاری ما با گلنکور تغییر کرد، به این صورت که گلنکور همچنان به حضور در پروژه مهدی آباد علاقه‌مند است اما ریسک حضور در مناقصه را نمی‌پذیرد. همچنین توافق‌نامه‌ای بین گلنکور و مبین امضا شد و گلنکور اعلام کرد که در زمینه‌های دانش فنی، فاینانس، صادرات و … از کنسرسیوم مبین حمایت خواهد کرد. ضمن اینکه ما توانسته‌ایم فاینانسورهای خارجی دیگری را نیز برای اجرای پروژه بگیریم.

وی تاکید کرد: بنابراین گلنکور تنها با شرکت مبین توافق‌نامه همکاری امضا کرده است و با هیچ شرکت یا کنسرسیوم دیگری توافق‌نامه امضا نکرده است.

در همین حال امروز رئیس هیات عامل ایمیدرو به ماین نیوز خبر داد: پاکات قیمت مناقصه معدن سرب و روی مهدی آباد احتمالا اوایل یا اواسط هفته آینده بازگشایی می‌شود.

پیشتر کرباسیان در گفت‌وگو با ماین نیوز از بازگشایی پاکات مناقصه معدن سرب و روی مهدی آباد تا ۳۱ تیر ماه خبر داده بود.

دیروز نیز جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به ماین نیوز پیش‌بینی کرد که طی هفته آینده برنده مناقصه معدن سرب و روی مهدی آباد مشخص شود.

به گزارش ماین نیوز، در مجموع سه کنسرسیوم به رهبری صدرتامین، راهسازی و معدنی مبین و هلدینگ توسعه معادن روی ایران در مناقصه معدن سرب و روی مهدی آباد شرکت کرده‎اند که باید دید بالاخره کدام کنسرسیوم می‌تواند برنده این مناقصه شود و قفل توسعه این ذخیره عظیم سرب و روی ایران و جهان پس از سال‌ها شکسته شود.