عملیات استخراج دومین ذخیره معدنی سرب و روی جهان آغاز شد

گروه تولید-عملیات استخراج دومین ذخیره معدنی سرب و روی جهان و ساخت کارخانه های فرآوری سرب و روی، روزسه شنبه درمراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مهدی آباد بهادران شهرستان مهریز یزد آغاز شد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت در جریان بازدید از این پروژه با بیان اینکه افزایش سه برابری اکتشافات معدنی در دولت تدبیر و امید گفت: در این دولت یکصد پهنه جدید معدنی در کشور تعریف شده که بهره برداری از این پهنه ها باعث تحول در حوزه معدن می شود.

محمدرضا نعمت زاده، در جریان بازدید از معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز اظهار داشت: برای بهره گیری از پهنه های جدید معدنی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مطالعات اکتشافی در این زمینه دعوت شده و برای بیش از دو سوم این پهنه‌ها با سرمایه گذاران قرارداد بسته شده است

وی همچنین ادامه داد: با برخی سازمان‌های تخصصی مانند انرژی اتمی که برخی از پهنه‌های معدنی کشور را به دلیل استخراج اورانیوم قرق کرده و مانع عملیات اکتشافی در این گونه پهنه‌ها شده بود، مذاکراتی انجام گرفته و قرار است این اکتشافات به طور مشترک با سازمان انرژی اتمی انجام شود.

نعمت زاده یادآور شد: هنوز نمود بیرونی این تفاهم آشکار نشده، زیرا اکتشافات معاون زمان بر است و بدون اطلاعات کامل، سرمایه گذاری در معدن ریسک و هزینه بالایی دارد.

وی در خصوص معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد مهریز نیز بیان کرد: با وجود سابقه طولانی باطله برداری از این معدن، باطله برداری مخزن اصلی در دو سه ماهه گذشته آغاز شده و باید سرعت عمل کار بالا برود زیرا تا آخر سال آینده به کنسانتره این معدن نیاز است و امیداریم ظرف چهار سال آینده به تمام ظرفیت برداشت از معدن انجام و اکتشاف جدید نیز صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با حضور بخش خصوصی توسعه صنعتی کشور شتاب می گیرد، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از سیاست های اصلی دولت است و در این راستا از سرمایه گذاری این بخش پشتیبانی می شود.

نعمت زاده با تاکید بر تولید صادرات محور اظهار داشت: به تازگی طرح بزرگترین کارخانه تولید تنقلات با رویکرد صادرات چند صد میلیون دلاری تصویب و برای سرمایه گذاری آن تصمیم گیری شده که یکی از اقدامات بزرگ در حوزه صادرات تنقلات است.

وی یادآور شد: در برخی از زمینه ها که بازار خوبی برای صادرات وجود دارد، محصولات مناسب صادرات نداریم و برعکس در برخی موارد نظیر سیمان، کاشی و سرامیک ظرفیت تولید بالایی وجود دارد اما به دلیل شرایط منطقه ای و رکود در بخش مسکن، تولید گسترده و صادرات وجود ندارد.

نعمت زاده گفت: زمانی تنها سنگ آهن صادر می کردیم اما اکنون به سمت صادرات فولاد حرکت کرده ایم به نحوی که سال گذشته ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد صادر شد و امسال نیز برنامه ریزی برای صادارات ۶ تا هفت میلیون تنی صادرات این محصول انجام شده و هم اکنون می توانیم فولاد را با روی، گالوانیزه کرده و فولاد گالوانیزه صادر کنیم که این به معنای ایجاد ارزش افزوده بیشتر است.

نعمت زاده تصریح کرد: معدن، خمیرمایه اصلی صنعت کشور است بنابراین باید ذخایر معدنی را با دقت کامل و رعایت مسائل زیست محیطی، مسائل فنی و … استفاده کنیم و طوری برداشت کنیم که ذخیره آنومالی و فلزی به صورت مناسب مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیر مجتمع معدنی مهدی آباد نیز در این مراسم گفت: سرمایه گذار معدن سرب و روی مهدی آباد بعد از ابلاغ قرارداد از فروردین ماه امسال نسبت به تجهیز کارگاه معدن اقدام کرد که طی آن ماشین آلات مورد نیاز جهت معدنکاری سالانه به میزان ۳۰ میلیون تن را در معدن مستقر و فعالیت های آماده سازی را برای آغاز عملیات اجرایی معدن و احداث کارخانجات فراوری فراهم کرد.

امین صفری افزود: یک سال اول قرارداد با نام دوره پیشبرد به منظور انجام مطالعات مهندسی کارخانجات و اخذ مجوز برای انتقال زیرساخت ها در نظر گرفته شد و همزمان عملیات پیش باطله برداری انجام و قرار است در مدت سه سال، کارخانجات فرآوری ساخته شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با وجود آنکه مطابق قرارداد، سرمایه گذار باید طی ۴ سال نسبت به احداث کارخانجات اقدام نماید اما با توجه به برنامه های ارائه شده از سوی سرمایه گذار در صورت تحقق و مهیا شدن زیر ساخت ها، اولین فاز کارخانجات در ابتدای سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید و پس از ۲ سال شاهد تولید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی در این مجتمع خواهیم بود .

 

صفری گفت: بهره برداری از کارخانجات فرآوری سرب و روی مهدی آباد علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تامین خوراک کارخانه های سرب و روی داخلی، فرصت حضور کشور در بازار فلزات سرب و روی جهان را به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم فراهم می نماید.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید کارخانجات با راه اندازی کامل فازهای این طرح سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار حداقل ۳۵ درصد به عنوان محصول اصلی و نیز تولید کنسانتره سرب- نقره به‌ عنوان محصول جانبی و مدت قرارداد ۲۴ ساله و قابل تمدید است.