نقشه ۲۰ ساله سرب و روی تدوین می‌شود

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد گفت: مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد به عنوان مجری طرح جامع سرب و روی انتخاب شده است که بر اساس این طرح، علاوه بر اینکه اطلاعات سرب و روی در داخل کشور به صورت جامع، جمع‌بندی می‌شود، نقشه راه آینده صنعت سرب و روی و هدف این صنعت را با کمک بخش خصوصی و صاحبان صنایع، برای ۲۰ سال آینده یعنی تا سال ۱۴۲۰ ترسیم می‌کند.

به گزارش روزگار معدن به نقل از  ایراسین، امین صفری اظهارکرد: تا پیش از اینکه طرح جامع برای سرب و روی کشور تدوین شود، هدف، برنامه و نقشه راهی برای این صنعت وجود نداشت و حتی اطلاعات موجود نیز به صورت دقیق در اختیار نهادهای حاکمیتی و انجمن‌ها قرار نمی‌گرفت، اما اکنون به صورت جامع وضعیت سرب و روی کل کشور مشخص است.

وی افزود: اکنون اطلاعات درباره اینکه فعالیت‌های اکتشافی در چه مرحله و وضعیتی قرار دارند و وضعیت فناوری و صنایع پایین‌دستی به صورت کمی و کیفی در چه سطحی قرار دارد، با تدوین این طرح موجود است و به صورت مرتب به‌روزرسانی و آینده این صنعت نیز مشخص شده است.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد گفت: برنامه پایش سالانه نیز آغاز شده است. نکته مهم اینکه اطلاعات تهیه شده تنها روی کاغذ نیست بلکه سامانه‌ای روی وب طراحی شده و تمام مواردی که به آن اشاره شد در آن پیاده‌سازی شده تا صاحبان صنایع و بخش حاکمیتی از این اطلاعات استفاده کنند.

صفری یادآور شد: در واقع طرح جامع سرب و روی، بستری برای استفاده ذی‌نفعان از اطلاعات صنعت سرب و روی کشور است. این اطلاعات در ۲ سال جمع‌آوری شد و مشاور طرح نیز شرکت کوشا معدن بوده و هم‌اکنون نیز پایش سالانه را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر انجام پایش از معادن کشور، اطلاعات معادن استان‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌ها، انجمن سرب، انجمن روی، انجمن صادرکنندگان، همچنین با تشکیل تیم‌های تخصصی اطلاعات حاصل از بازدیدهای میدانی از تمامی معادن و کارخانجات تهیه شد و در نهایت همه داده‌های به‌دست آمده در کنار یکدیگر قرار گرفتند و طرح جامع سرب و روی کشور تهیه شد.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد تاکید کرد: هر صنعتی بدون برنامه و هدف به موفقیت نخواهد رسید. در صنعت سرب و روی نیز این موضوع صدق می‌کند؛ چراکه تا قبل از تدوین طرح جامع سرب و روی برای این بخش در لحظه تصمیم‌گیری انجام می‌شد و هدفی هم برای چشم‌انداز تولید این صنعت در سال‌های آینده وجود نداشت. برای مثال در افق ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد ترسیم شده اما برای صنعت سرب و روی برنامه مدون و نقشه راهی برای این صنعت وجود نداشت تا بر اساس آن میزان تولید، اکتشاف، تکمیل شدن چرخه و سرمایه‌گذاری برای این صنعت مشخص شود، اما امروز این برنامه‌ریزی وجود دارد و می‌تواند اطلاعات هر روز به‌روزرسانی شود و اطلاعات بهتری در اختیار ذی‌نفعان قرار دهد.

صفری گفت: تفاوت طرح جامع سرب و روی با دیگر طرح‌ها در این است که روی سامانه و بر بستر وب طراحی شده و یک سامانه پویاست. جایی که تغییر اطلاعات رخ دهد، سامانه به صورت اتوماتیک سرمایه‌گذاری را در بخش‌هایی که لازم است را پیش‌بینی می‌کند و تمام صاحبان صنایع می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: این سامانه که روی وب طراحی شده، آماده و نهایی شده و به زودی از آن رونمایی می‌شود تا صاحبان صنایع و بقیه واحدها بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد گفت: تمام معادن سرب و روی کشور به صورت GIS روی نقشه مشخص شده‌اند.

همچنین تمام واحدهای فرآوری، کارخانجات سرب و روی و صنایع پایین‌دستی آن نیز با اطلاعات پایه و کامل در این نقشه مشخص شده است. این سامانه مانند سامانه کاداستر معادن است با این تفاوت که سعی کردیم که پویا باشد. به این صورت که وقتی ماده معدنی جدیدی اکتشاف شد به صورت مرتب و آنلاین مراحل بعدی را اعلام کند و برای مثال اعلام کند که نیاز به واحد کنسانتره‌سازی برای این معدن وجود دارد. همچنین در زمینه صادرات و واردات نیز اطلاعات ارائه کند.

صفری اضافه کرد: در نهایت این اطلاعات می‌تواند مورد استفاده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنعت، معدن وتجارت استان‌ها نیز برای اقدامات مختلف همچون صدور مجوز یا صادرات و… قرار گیرد. برای مثال سال گذشته صنعت سرب و روی به دلیل وضع عوارض صادراتی که برای آن تعیین شده بود؛ با مشکلاتی روبه‌رو شد و امکان صادرات از تولیدکننده گرفته شده بود اما اکنون می‌توان با استفاده از طرح جامع که اطلاعات دقیقی در اختیار حاکمیت قرار می‌دهد، برای این دست از مسائل نیز راحت‌تر تصمیم گرفت.

وی همچنین به نقش بخش خصوصی در تدوین طرح جامع سرب و روی اشاره کرد و اذعان داشت: واحدهای بخش خصوصی طی این دو سال همکاری تنگاتنگی با ما برای به ثمر رسیدن این پروژه داشتند. در واقع این گونه نبوده که تنها طرح جامع از سوی ایمیدرو و بدون حضور بخش خصوصی تدوین شود. بلکه جلسات متعدد با انجمن‌ها، صاحبان صنایع، شرکت‌ها و… به صورت تخصصی و مدیریتی برگزار و نهایت امر این طرح جامع تهیه شد.

به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی این حوزه، تحلیل داده‌ها و پیش‌نیازها در زمینه تحقق چشم‌انداز، توسعه صنایع زنجیره سرب و روی، بررسی بازار و تجارت سرب و روی در ایران و جهان و… ازجمله مواردی است که طرح جامع سرب و روی مورد توجه است.

 

لینک خبر