پیشرفت ۶۰ درصدی خط انتقال آب شهر یزد به مهدی آباد/ ساماندهی باطله‌های معدنی در طرح جامع سرب و روی

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی ‌آباد خبر داد:

پیشرفت ۶۰ درصدی خط انتقال آب شهر یزد به مهدی آباد/ ساماندهی باطله‌های معدنی در طرح جامع سرب و روی

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی‌آباد گفت: خوشبختانه در زمینه تامین آب مورد نیاز مجتمع معدنی مهدی آباد از مسیر خط انتقال آب شهر یزد، پیشرفتی بالای ۶۰ درصد وجود داشته است که شامل ۸۰ کیلومتر مربع کانال‌کشی و ۶۰ کیلومتر لوله‌گذاری در این مسیر می‌شود.

امین صفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: خوشبختانه مراحل راه‌اندازی و تکمیل فازهای مختلف در مجتمع معدنی مهدی ‌آباد به سرعت در حال پیگیری و انجام است که تا به امروز در این زمینه پیشرفت‌های مناسبی را به ارمغان آورده‌ایم و به زودی باید منتظر خبرهای جدید و خوبی در این زمینه باشیم.

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که در راستای تامین آب مورد نیاز مجتمع مهدی ‌‌آباد پیشرفت قابل توجهی داشته است، می‌توان به خط انتقال آب از شهر یزد به این مجتمع معدنی اشاره داشت. در حال حاضر پیشرفت در انتقال خط لوله آب شهر یزد به مجتمع مهدی‌ آباد به بالای ۶۰ درصد رسیده است که شامل تکمیل ۸۰ کیلومتر مربع کانال‌کشی می‌شود.

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی‌آباد گفت: در مسیر کانال‌کشی انتقال آب از شهر یزد به مجتمع معدنی مهدی‌ آباد به میزان ۶۰ کیلومتر مربع لوله‌گذاری صورت گرفته است و امیدوار هستیم که بتوانیم در اسرع وقت و به واسطه تکمیل پروژه آب‌رسانی، مشکلات ناشی از کمبود آب در مهدی آباد را مرتفع نماییم.

 

پیشرفت در ساخت کارخانجات مهدی آباد

صفری بیان کرد: تا به امروز در بخش کارخانجات مجتمع مهدی آباد، پیشرفت‌های قابل توجهی وجود داشته است. ازجمله می‌توان به آغاز مراحل اجرایی فونداسیون بخش سنگ‌شکن اشاره داشت که به نوعی ما در اواسط این فرآیند قرار داریم. میزان پیشرفت فیزیکی این مرحله حدود ۲۸ درصد است که به طور کامل جزو فاز نخست مجامع به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تکمیل تجهیزات کارخانجات نیز پیشرفت قابل توجهی به دست آمده است؛ به طوری که امیدوار هستیم تا پایان سال جاری که به نام سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده است، تا حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشیم.

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی‌آباد ادامه داد: تمام سیستم‌های موجود در مجموعه شامل فازهای اول و دوم، توسط یکی از بهترین برندهای معتبر جهانی ساخته و وارد مجتمع شده است. بنابراین از جنبه فناوری و ماشین‌آلات مورد استفاده در مجتمع مشکل به خصوصی وجود ندارد و تمام این تجهیزات در مسیر تحقق اهداف چشم‌انداز مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۶۸ میلیون تن باطله‌برداری در مهدی آباد

صفری عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۶۸ میلیون تن عملیات باطله‌برداری در مجتمع مهدی آباد صورت گرفته است که چهار تا پنج میلیون تن از میزان استخراج شده، به اکسید روی تعلق دارد که عیار ماده اکسیدی روی به ۳٫۵ درصد می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر همچنان منتظر فرآوری سولفید روی هستیم. در واقع علی‌رغم دسترسی کامل به این ماده معدنی، برنامه‌ریزی ما طوری صورت گرفته است که به محض آماده‌سازی کارخانه، استخراج آن نیز آغاز می‌شود.

 

خاک با عیار یک درصد باطله نیست

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی‌آباد اظهار کرد: ما برای هر خاک معدنی که بالای یک درصد عیار داشته باشد، برنامه‌ریزی مدونی خواهیم داشت. برنامه‌ریزی ما در ابتدا با دپو کردن آن در محل‌های تعیین شده این مجتمع صورت می‌گیرد تا طبق زمان‌بندی تدوین شده بتوانیم از آن بهره کافی را داشته باشیم.

صفری یادآور شد: خاک معدنی با عیار یک درصد به عنوان باطله محسوب نمی‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان ماده معدنی دارای عیار یک درصد را باطله نامید. اگرچه خاک معدنی دارای عیار یک درصد به خودی خود ارزش چندانی ندارد اما باید در نظر داشت که با عملیات پرعیارسازی می‌توان ارزش‌افزوده دوچندانی به مواد معدنی دارای عیار پایین بخشید.

وی تاکید کرد: در مجتمع معدنی مهدی آباد برنامه‌ریزی به گونه‌ای بوده که اگر مواد معدنی استخراج شده دارای عیار بالای یک درصد باشد، به عنوان ماده معدنی دپو شده و برنامه مشخصی برای آن تدوین می‌شود.

 

فرآوری باطله‌های‌ معادن استان زنجان

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی و باریت مهدی‌آباد اذعان کرد: معدن انگوران به عنوان یکی از پرعیارترین معادن روی جهان محسوب می‌شود که در حال حاضر به دلیل کاهش منابع پرعیار اکسیدی، می‌توان از باطله‌های مواد معدنی آن به دلیل دارا بودن عیار کافی برای استحصال سرب و روی استفاده بهینه داشت.

صفری اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها در طرح جامع سرب و روی کشور، تدوین دقیق برنامه‌ای مشخص برای ساماندهی به باطله‌های معدنی استخراج شده از معادن کشور است. به این ترتیب، هم باطله‌های معادن و هم باطله‌های موجود در کارخانجات معدنی واقع در استان زنجان که دارای مقادیر قابل توجهی فلز روی و سایر عناصر هستند، از لحاظ میزان این ذخایر، عیار و نحوه جداسازی آن‌ها، مورد بررسی قرار می‌گیرند و برای فرآوری آن‌ها برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

لازم به توضیح است که ظرفیت فاز نخست مجتمع معدنی سرب و روی و باریت، تولید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی (با عیار ۳۵ درصد) است که اکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود، پیشرفت آن تا پایان امسال به ۳۵ درصد برسد.

لینک خبر