یادداشت صباغیان، نماینده مجلس درباره مجتمع معدنی سرب و روی مهدي آباد یزد

نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی یادداشتی با عنوان "تحول در یزد" درباره افتتاح مجتمع معدنی سرب و روي و باريت مهدي آباد، به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی باریت خاورمیانه در استان یزد منتشر نمود.

دیروز شاهد کلنگ‌زنی و اجرای طرح معدن مهدی‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین معدن سرب و روی ایران و دومین معدن سرب و روی جهان بعد از استرالیا بودیم که آغاز به کار این معدن به تنهایی می‌تواند تحول بزرگی در توسعه اقتصادی استان یزد و بویژه شهرستان مهریز داشته باشد.

البته بهره‌برداری از این معدن سال‌هاست در دستور کار بوده و چندین بار هم به چند بخش خصوصی واگذار شده است که متاسفانه هیچ کدام سرمایه و توانمندی لازم برای استخراج و بهره‌برداری از این طرح بزرگ را نداشتند، تا این‌که در نهایت امسال این طرح به یک بخش خصوصی قدرتمند محول شد. فکر می‌کنم از آنجا که معدن مهدی‌آباد فقط هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و ۴ هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم خواهد داشت، و بویژه قرار است کارخانه‌های فراوری هم در کنار آن احداث شود، آینده خیلی خوبی را برای استان یزد و شهرستان مهریز رقم خواهد زد.

یکی از نکات حائز اهمیت این است که مجری طرح، متعهد شده طی دو سال آینده ۲۵ درصد کار را طی فاز اول اجرایی کند که با توجه به آغاز کار این معدن و روند خوب پیشرفت آن، انتظار می‌رود تا بهمن سال آینده این فاز به بهره‌برداری برسد که شامل سرمایه‌گذاری در بخش کارخانه کنستانتره است که به مرحله تولید خواهد رسید.

اشتغالزایی طرح مربوط هم به این صورت است که اکنون حدود ۱۸۰ نفر مشغول به کار هستند و تا پایان سال حدودا دو برابر می‌شود و طی چهار سال آینده هزار نفر مستقیم و ۴ هزار نفر غیر مستقیم در این معدن و صنایع وابسته آن مشغول به کار خواهند شد.

مجتمع معدنی سرب و روي و باريت مهدي آباد، عملیات اجرایی بزرگترین معدن سرب و روی باریت خاورمیانه در استان یزد با «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن وتجارت و مقامات استان یزد روز دوشنبه ۲۷ تیرماه ۱۳۹۶  افتتاح شد.