اقدامات کلیدی معدن سرب و روی مهدی آباد تا پایان سال ۱۳۹۹

Pic (1) (Final) (WEB)
Pic (6) (Final) (WEB)
Pic (2) (Final) (WEB)
Pic (4) (Final) (WEB)
Pic (3) (Final) (WEB)
Pic (5) (Final) (WEB)
Loading image... Loading image... Loading image... Loading image... Loading image... Loading image...

تامین کلیه تجهیزات کارخانه و آغاز عملیات نصب با پیشرفت ۵۵ درصدی؛

در سال گذشته اکثر تجهیزات مربوط به کارخانه از جمله سنگ شکن، مدار سنگ شکنی، مدار آسیا، مدار خردایش، مدار فلوتاسیون و تجهیزات مرتبط و… از بهترین برندهای معتبر دنیا ساخته و خریداری شده و به معدن حمل شده و هم اکنون در محل سایت مستقر هستند. ضمن اینکه در راستای بومی سازی بخش‌هایی که امکان ساخت در داخل وجود داشت از جمله مخازن فلوتاسیون، نوار نقاله ها، ترانسفورماتورهای برق.، لوله‌ها و پمپ‌های خط انتقال آب و… توسط شرکت‌های معتبر ایرانی اجرا گردید. نصب سنگ شکن اولیه و تجهیزات مرتبط انجام شده و به پایان رسیده است و در قسمت فلوتاسیون تعداد ۲۱ سلول وارد سایت شده و ۸ عدد از سلول‌های فلوتاسیون نیز نصب شده است و مابقی سلول‌ها بزودی نصب خواهند شد. همچنین آماده سازی جهت نصب مدار آسیا در حال انجام است و بزودی نصب تجهیزات این بخش نیز انجام خواهد شد.

احداث بیش از ۹۰ کیلومتر خط انتقال آب؛

یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه سرمایه گذاری معدن مهدی آباد ایجاد زیرساخت‌های پروژه از جمله انتقال آب از محل پساب یزد به طول ۱۰۰ کیلومتر و که در این موارد اقدامات خوبی صورت گرفته است. به طوریکه هم اکنون در پروژه خط انتقال آب بالغ بر ۹۰ کیلومتر حفاری کانال و لوله گذاری انجام شده و بیش از ۵۵ کیلومتر نیز عملیات هیدرو تست صورت گرفته است. همچنین بیشتر حوضچه‌های تخلیه در طول مسیر احداث شده است و ایستگاههای پمپاژ در حال احداث می‌باشند.

احداث پست و خط انتقال برق:

تا پایان سال ۹۹ ضمن انجام کامل مطالعات و قراردادهای مربوطه با شرکت برق، ساخت ترانسفورماتورهای اصلی توسط شرکت‌های معتبر داخلی در حال انجام و بزودی مراحل نصب و انتقال صورت می‌گیرد .

تکمیل طرح جامع سرب و روی کشور و راه اندازی سامانه جامع بر بستر وب؛

در راستای جمع‌آوری اطلاعات متقن و ایجاد تصویری واضح از وضعیت صنعت سرب و روی کشور از سال ۱۳۹۷ با محوریت مجتمع سرب و روی مهدی آباد (ایمیدرو) و با همکاری شرکت مشاور کوشا معدن و با مشورت و بهره گیری از نظرات کلیه ذینفعان صنعت و صاحبان صنایع و نخبگان مربوطه تدوین طرح جامع سرب و روی کشور آغاز و در سال ۱۳۹۹ نسخه اولیه آن ارائه گردید. به نحوی که در این سند علاوه بر تصویری دقیق از وضعیت صنعت سرب و روی، اهداف و برنامه‌های اجرایی تا افق سال ۱۴۲۰ تعیین شده است.

در همین راستا “سامانه جامع سرب و روی کشور” به آدرس www.iznpb.ir با هدف حفظ پویایی، جریان آزاد اطلاعات و سهولت در دسترسی، به ابتکار مجتمع سرب و روی مهدی آباد (ایمیدرو) طراحی و در اختیار کلیه ذینفعان قرر گرفته است.

در این سامانه علاوه بر ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی پویا و جامع از کل صنعت سرب و روی کشور شامل تولید، مصرف، واردات، صادرات و… همچنین پیاده سازی کلیه معادن، صنایع معدنی، فرآوری و صنایع پایین دستی بر بستر GIS به پایش سالانه وضعیت نسبت به برنامه پرداخته شده است. این سامانه می تواند درتصمیم سازی و تصمیم گیری بازار، تولید کنندگان و بخش‌های مرتبط حاکمیت و کلیه ذینفعان موثر واقع گردد. 

راه اندازی و آغاز عملیات اجرایی در معدن کالامین؛

پیرو نتایج حاصل از مطالعات اکتشافی سال ۹۷، در حال حاضر بهره برداری از معدن کالامین توسط پیمانکار آغاز شده است. حفاری اکتشافی به منظور تدقیق ذخیره معدن کالامین، با مجموع حفاری ۵۲۰۰ متر شامل ۶۰ حلقه گمانه انجام گرفته است که منجر به دستیابی به منبع زمین شناسی ۷/۱ میلیون تن ماده معدنی کالامین با عیار روی ۴۶/۶ درصد و ذخیره قابل استخراج ۳/۱ میلیون تن ماده معدنی با عیار روی ۴۵/۶ درصد شده و هم اکنون عملیات اجرایی باطله برداری استخراج در این بخش توسط شرکت پیمانکار بویرراه فارس در حال اجراست و تا پایان سال ۱۳۹۸میزان ۲٫۳ میلیون متر مکعب باطله برداری صورت گرفته است

دسترسی به سولفید روی با ۷۵ میلیون تن باطله برداری؛

عملیات باطله برداری و استخراج از معدن به منظور دستیابی به سولفید روی در حال انجام است و از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون ۷۵ میلیون تن باطله برداری کرده و اکنون به ماده معدنی رسیده است. طول دهانه معدن اصلی به حدود ۷۰۰ متر و به عمق ۱۷۰ متر رسیده و قرار است در طول دوره بهره برداری به حداکثر ۱۹۵۰ متر در بخش جنوبی و ۱۳۱۰ متر در بخش غربی برسد. عمق معدن نیز به ۳۹۰ متر خواهد رسید.

پیگیری و رفع موانع برای صدور ۱۸ پروانه اکتشافی به نام ایمیدرو در استان یزد

مجتمع مهدی آباد در حال پیگیری محدوده‌ها و پهنه‌های اکتشافی ایمیدرو در استان یزد اعم از تمامی فلزات است. این محدوده‌ها شامل بیش از ۵۰ محدوده امید بخش می‌باشد که شامل ایران مرکزی (شناسایی ۳۱ محدوده امیدبخش)؛ دهشیر (شناسایی ۲۳ محدوده امیدبخش)؛ بلوک ۷ آباده –جازموریان (یک محدود امیدبخش) می‌باشد. از این محدوده‌ها ۱۸ محدوده امیدبخش آماده صدور پروانه اکتشاف به نام ایمیدرو می‌باشند.

ثبت رکورد فروش سالیانه

مجتمع سرب و روی مهدی آباد موفق به ثبت مجدد رکورد فروش سالیانه مجتمع در سال ۹۹ شد و در بخش ماده معدنی سرب و روی و باریت بالغ بر ۲۳۷ هزار تن فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است که از این میزان ۱۸۳ هزار تن متعلق به اکسید روی و ۵۴ هزار تن متعلق به باریت می باشد.

اجرای عملیات اکتشافی در محدوده ۲۳۰۰ هکتاری اطراف معدن اصلی

انجام فعالیت‌های اکتشافی، همزمان با اقدامات کلیدی در معدن، از دیگر برنامه‌های جاری مجتمع محسوب می‌شود. از سال ۹۷ اکتشاف در ۲۳۰۰ هکتار از مجموع مساحت معدن و نواحی مجاور، انجام شده و ۵۰۰ هکتار به عنوان مناطق با اولویت بالا مشخص شده‌اند. تا  پایان سال قبل، فاز شناسایی و پی جویی به اتمام رسیده و قرار است در انتهای سال‌جاری (۱۴۰۰)، ۱۰۰ هکتار به عنوان هدف نهایی برای اکتشافات تکمیلی تعیین شود.

اجرای پایلوت هیپ لیچینگ اکسید روی در محل معدن

در بخش اکسیدی مهدی آباد بدلیل پیچیدگی‌های تکنولوژی از جمله عیار پایین و در هم تنیدگی عناصری از جمله منگنز و آهن با سرب و روی پس از مطالعات آزمایشگاهی استفاده از روش هیپ لیچینگ به نتیجه رسید، اما با توجه به فقدان نمونه مشابه در دنیا در مقیاس صنعتی با ابعاد مورد نیاز طرح برای این گزینه، انجام تست پایلوت لیچینگ (هیپ لیچینگ و تانک لیچینگ) با هدف حصول اطمینان از روش فرآوری مطرح گردیده است و هم اکنون در حال اجرا است.