برنده مناقصه مهدی آباد برنامه های احیای بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه را اعلام کرد

برنده مناقصه بهره برداری از معدن مهدی آباد جزئیات بیشتری از این مناقصه و برنامه های بهره برداری از این معدن اعلام کرد.
بهرام شکوری ،مدیر عامل شرکت راه سازی و معدنی مبین به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: پس از گام نخست و حضور در قرارداد و ارائه ضمانت نامه ۴میلیارد تومانی، تا یک ماه فرصت داریم که یک ضمانت نامه ۴۷میلیارد تومانی را ارائه نموده و قرار داد را منعقد کنیم.
وی افزود: به هر حال این قرار داد ۲۴ ساله است که عملا قبل از استخراج، فروش و فرآوری محصول و احداث کارخانه ، فرآیند ایجاد زیر ساخت و باطله برداری ۴سال زمان نیاز دارد و از سال پنجم هم استخراج مواد معدنی را خواهیم داشت و هم کارخانه راه اندازی خواهد شد.
به گفته وی، کارخانه معدن مهدی آباد شامل یک واحد ۸۰۰هزار تنی روی است که در واقع با عیار حداقل ۳۵درصد تولید خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای توسعه معادن روی پس از این مناقصه مشکلی ایجاد می شود؟گفت: این معدن بزرگترین معدن روی دنیا است و با ایجاد این کارخانه می توانیم ارزش افزوده بیشتری را برای خاک ایجاد نماییم. همچنین محصولی که تولید می شود به فروش می رسد و کارخانجات داخلی که در کشور هستند هر چه ظرفیت داشته باشند این کارخانه قدرت تامین آن ها را خواهد داشت و درصورت مازاد تولید صادرات هم می تواند داشته باشد.البته بخشی نیاز داخل است که اگر برای خریداران توجیه داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که بسیاری از کارخانجات روی در زنجان واقع شده و از معدن انگوران استفاده می کنند. فقط یک شرکت توسعه معادن در یزد می تواند از این کنستانتره استفاده کند. به هر حال اکثر اعضای انجمن روی عضو کنسرسیوم ما هستند که در صورت نیاز و اقتصادی بودن می توانیم نیاز کارخانجاتشان را تامین کنیم و اساسا مشکلی با فعالان این صنعت نداشته و نداریم.
شکوری ادامه داد:البته در صورت تامین داخل صادرات هم خواهیم داشت.این معدن معدن بزرگی است و مشارکت جمعی را می طلبد. به همین دلیل غیر از گلنکور شرکای خارجی دیگری هم در این کنسرسیوم حضود دارند.