بزرگ ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه در یزد

روز گذشته عملیات استخراج یکی از بزرگ‌ترین معادن سرب و روی جهان در استان یزد آغاز شد تا این استان کویری که در بخش مرکزی فلات ایران قرار دارد، گام‌های بلندتری به روی صنعتی شدن و توسعه اقتصادی بردارد.

به گزارش جام‌جم، استان تاریخی یزد که استانی گرم و بیابانی است و به خاطر اقلیم خشک و کویری‌اش، در بخش کشاورزی توسعه چندانی نداشته، توانسته توسعه اقتصادی خود را بر مبنای قدمت و آثار تاریخی خود یعنی فعالیت‌های گردشگری و همچنین توسعه صنایعی چون کاشی و سرامیک، سیم و کابل، صنایع فلزی و… بنا نهد. این استان، از غنای معادن نیز برخوردار است که در توسعه اقتصادی آن تاثیرگذار بوده است. حالا اما یکی از غنی‌ترین و بزرگ‌ترین معادن جهان در این استان در آستانه استخراج و فرآوری قرار گرفته است.

معدن یادشده، بزرگ‌ترین معدن سرب و روی کشور و خاورمیانه و دومین ذخیره معدنی سرب و روی جهان است که روز گذشته عملیات استخراج از آن در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

این معدن باارزش، اشتغال‌زا و ارزآور در شهرستان مهریز در جنوب شهر یزد قرار دارد. شهرستان مهریز یکی از مناطق تاریخی استان یزد است که بنای آن به مهرنگار دختر انوشیروان نسبت داده شده است. این منطقه شامل مجموعه‌ای از روستاها به نام مهریجرد بوده که دستور مهرنگار مبنی بر احداث قنات‌هایی در این مجموعه روستاها، موجبات آبادانی آنها را فراهم می‌کند. در واقع نام مهریز هم از مهریجرد و مهرگرد گرفته شده است. این قنات‌ها هنوز هم مهم‌ترین سرمایه شهرستان مهریز شمرده می‌شوند. تعداد آنها اکنون به ۴۳۵ رشته قنات می‌رسد که مسئولیت آبیاری باغات و مزارع مهریز را به عهده دارند. البته قنات‌های این شهرستان هم مثل بسیاری از قنات‌های دیگر کشور در حال خشک شدن است که با نگرانی مردم منطقه همراه بوده است.

امید اقتصادی یزد

حالا اما کشف و استخراج بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه در این شهرستان، می‌تواند بذر امید را دوباره در دل مردمان این شهرستان و همچنین استان یزد بکارد. آن طور که امین صفری، مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی‌آباد مهریز، در مراسم افتتاح این معدن گفته است: ذخیره سرب و روی این معدن بالغ بر ۱۶۰ میلیون تن با عیار ۳/۲ درصد سرب و ۳/۷ درصد روی سولفوره (معادل ۷۰درصد روی و ۳۰درصد سرب) است. این معدن ذخیره باریت هم دارد که بالغ بر ده میلیون تن با وزن مخصوص ۶/۳ است و درمجموع سالانه ۴۰۰ هزار تن باریت و ۱۲۰۰تن سرب و روی از آن استخراج می‌شود. وی این را هم گفته که برای باطله‌برداری و آماده‌سازی این معدن با شرکت کنسرسیوم مبین قرارداد منعقد شده و قرار است ۱۸۵ میلیون تن در مدت پنج سال و احداث یک واحد کنسانتره ۸۰۰هزار تنی روی با عیار ۳۵ درصد محقق شود.

 

یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

امین صفری گفت: یک سال اول قرارداد با نام دوره پیشبرد به منظور انجام مطالعات مهندسی کارخانجات و اخذ مجوز برای انتقال زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد و همزمان عملیات پیش باطله برداری انجام و قرار است در مدت سه سال، کارخانجات فرآوری ساخته شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با وجود آن‌که مطابق قرارداد، سرمایه‌گذار باید طی چهار سال نسبت به احداث کارخانجات اقدام کند، اما با توجه به برنامه‌های ارائه شده از سوی سرمایه‌گذار در صورت تحقق و مهیا شدن زیرساخت‌ها، اولین فاز کارخانجات در ابتدای سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از دو سال شاهد تولید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی در این مجتمع خواهیم بود.

صفری تصریح کرد: بهره‌برداری از کارخانجات فرآوری سرب و روی مهدی‌آباد علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تامین خوراک کارخانه‌های سرب و روی داخلی، فرصت حضور کشور در بازار فلزات سرب و روی جهان را به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم فراهم می‌کند.

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که در مراسم آغاز به کار معدن حضور داشت، کشف و استخراج از معدن مهدی‌آباد را به دلیل برخورداری از دومین ذخایر سرب و روی جهان بسیار با اهمیت خواند. به گفته وی، این معدن برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم، شغل ایجاد کرده است.

کرباسیان، با اشاره به نیاز شدید کشور به ذخایر معدن مهدی‌آباد و تاکید بر این‌که باید با استفاده از فناوری روز در فرآوری معدنی، به ایجاد ارزش افزوده تولیدات معدنی کمک کنیم، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری بسیار خوبی بالغ بر یک میلیارد دلار در این معدن انجام شده است.

کشف عناصر نادر خاکی در یزد

رئیس هیات عامل ایمیدور، یزد را یکی از گنجینه‌های معدنی کشور عنوان و تصریح کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن عناصر نادر خاکی در طول چهار سال گذشته در استان یزد کشف شده که از جمله آنها می‌توان به روی اشاره کرد که بزرگ‌ترین آن در کشور اکنون در منطقه مهدی‌آباد در شهرستان مهریز استان یزد قرار دارد.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جریان آغاز عملیات استخراج از معدن مهدی‌آباد گفت: با وجود سابقه طولانی باطله‌برداری از این معدن، باطله‌برداری مخزن اصلی در دو سه ماهه گذشته آغاز شده و باید سرعت عمل کار بالا برود، زیرا تا آخر سال آینده به کنسانتره این معدن نیاز است.

وی از افزایش سه برابری اکتشافات معدنی در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: در این دولت یکصد پهنه جدید معدنی در کشور تعریف شده که بهره‌برداری از این پهنه‌ها باعث تحول در حوزه معدن می‌شود.