دلایل تاخیر چند ساله در بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد

رییس انجمن معدنکاران سرب و روی ایران از انجام فعالیت‌های اکتشافی سرب و روی در استان‌های اصفهان، مرکزی، کرمان و یزد توسط بخش خصوصی خبر داد.

علی سه‌دهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که اجرای پروژه توسعه معدن سرب و روی مهدی‌آباد می‌تواند تحول عظیمی در صنعت سرب و روی کشور ایجاد کند، افزود: کشور دارای کارشناسان قدیمی درحوزه سرب و روی بوده و ایمیدرو می‌تواند در کنار عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای توسعه معدن مهدی‌آباد از کارشناسان داخلی این حوزه نیز برای نظارت بر فعالیت‌ها در معدن مهدی‌آباد استفاده کند.

او در پاسخ به این سوال که چرا توسعه معدن بزرگ مهدی‌آباد با تاخیر چندین ساله مواجه شده است؟ گفت: آن‌طور که ما می‌دانیم قرارداد امضا شده با شرکت خارجی در زمان مدیران قبلی معدنی کشور دارای مشکلات حقوقی بود و به همین دلیل مدیران بعدی دستور توقف اجرای پروژه و قرارداد را داده بودند. البته اطلاعات بیشتری در این زمینه در دست نیست.

او با اشاره به این‌که توسعه معدن مهدی‌آباد نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی دارد، افزود: البته طبق گزارش کارشناسان در سال‌های گذشته اشتباهاتی در استخراج بخش‌های کم‌عیار این معدن توسط شرکت تهیه و تولید و ایمیدرو رخ داده است.

وی با اشاره به این‌که معدن مهدی‌آباد در آینده نزدیک می‌تواند جانشین معدن سرب و روی انگوران شود، گفت: قاعدتا اگر توسعه این معدن باز هم با تاخیر مواجه شود، در صورت اتمام ذخیره معدن انگوران کارخانه‌های ذوب روی متعدد ایجاد شده در کشور رو به تعطیلی خواهند رفت. البته کشور ما ذخایر دیگری از سرب و روی نیز دارد که ممکن است به ذخایر بزرگی هم تبدیل شوند.

سه‌دهی با بیان این‌که بخش خصوصی در حال انجام فعالیت‌های اکتشافی در استان‌های اصفهان، مرکزی، کرمان و یزد به منظور کشف ذخایر مناسبی از سرب و روی است، گفت: مشکل دیگری که معدن مهدی‌آباد دارد این است که ذخیره اصلی آن سولفوره است و عمده کارخانه‌های ذوب روی ما بر مبنای اکسیده هستند که فرآوری سنگ سولفوره نیاز به طی مراحل و هزینه بیشتری دارد.

رییس انجمن معدنکاران سرب و روی ایران افزود: اخیرا در معدن دره زنجیر در تفت یزد نیز کارهای اکتشافی در حال انجام است که حدس زده می‌شود ذخیره بزرگی از سرب روی در این منطقه وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، اخیرا رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از امضای یادداشت تفاهم با یک شرکت مشترک عمانی – استرالیایی برای توسعه معدن سرب و روی مهدی‌آباد خبر داد.

به گفته مهدی کرباسیان این شرکت مشترک سه ماه مهلت دارد مجوزهای زیست محیطی لازم را بگیرد و پس از آن زمینه برای عقد قرارداد معدن فراهم می‌شود.

از معدن مهدی‌آباد به عنوان دومین ذخیره بزرگ دست نخورده سرب و روی جهان یاد می‌شود.