زمینه مناسبی برای جهش “معدن” در دولت دوازدهم فراهم است

عصر اقتصاد: رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت : زمینه مناسبی برای جهش و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم فراهم شده است.

مهدی کرباسیان در مراسم افتتاح عملیات اجرایی معدن و احداث کارخانه ها سرب و روی مهدی آبادگفت: ایمیدرو در ابتدای دولت یازدهم، ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام و شروع نشده داشت ضمن اینکه اموال خود را واگذار کرده بود اما در ایمیدرو ۷۳ پروژه تعریف کردیم که برخی افتتاح شده و برخی در حال اجراست و زمینه خوبی برای جهش و توسعه در دولت دوازدهم داده می شود.

وی ادامه داد: امسال رهبری معظم به تولید و اشتغال در کنار اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند. یکی از نکات قابل توجه، این است که بخش خصوصی دارای اهلیت به کار گرفته شود و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نیز باید سرمایه گذار خارجی وارد میدان شود.

مهدی آباد شروع یک کار توسعه ای

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه امروز ایمیدرو افتخار دارد طرحی را که سال ها معطل مانده به همت بخش خصوصی و با تدبیر و مدیریت اجرایی کند، اظهار داشت: این معدن که نعمت خداوندی است در دهه ۳۰ به معنای عام کشف شد و در دهه ۵۰ با ۶۰ هزار متر حفاری ذخایر آن کم و بیش شناسایی شد. معدن مهدی آباد شروع یک کار توسعه ای برای فرآوری، توسعه و اشتغال است.

وی ادامه داد: تلاش های خوبی برای اجرای عملیاتی معدن صورت گرفت و شرکت های خارجی آمدند اما به هر دلیلی راه اندازی نشد که خوشبختانه با مناقصه بین المللی کنسرسیوم معتبری برنده و کار شروع شد و امور معدن و کارخانه ها قرار است طی ۴ سال انجام شود.

کرباسیان خاطرنشان کرد : مهدی آباد ۲۱ میلیون تن ذخیره فلز محتوی دارد که نیاز کشور است. اکنون واحدهای فرآوری ۴۰۰ هزار تن فلز سرب و روی نیاز دارند که بخش زیادی از آن از معدن انگوران تامین می شود اما این معدن تنها حدود ۱۰ سال دیگر ذخیره دارد.

وی ادامه داد: برای اجرای این معدن، از فناوری های مدرن و بدون مشکل زیست محیطی استفاده خواهد شد. با راه اندازی این طرح، بیش از یک هزار نفر به طور مستقیم و ۵ هزار نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد دومین ذخیره دنیاست. در همه حوزه ها معادن بزرگ دنیا به خصوص معادن روبازکم شده است و به سمت معادن عمقی و زیر زمین با عمق بالا و معادن زیر دریاها می روند.

اکتشاف شروع اشتغال و توسعه

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشاف شروع اشتغال و توسعه است، گفت: جمهوری اسلامی یکی از کشورهای معدنی دنیاست که جای کار برای اکتشاف دارد، در دولت یازدهم برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در ۲۱ استان انجام شد.

وی ادامه داد: پارسال ۴۵۰ میلیون تن زغال سنگ، ۳۵۰ میلیون تن سنگ آهن و ۴۰ تن طلا کشف شد و در پایان سال ۹۶ نیز ذخایر جدیدی از سرب و روی، مس، طلا و …. خواهیم داشت که در راستای اقتصاد مقاومتی است.

کرباسیان گفت: در استان یزد با توجه به کارهای اکتشافی صورت گرفته، اطلاعات مقدماتی نشان می دهد که منابع ارزشمندی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: فلز روی در همه دنیا وجود ندارد و این معدن در زمینه صادرات می تواند یکی از مسائل اقتصاد مقاومتی باشد که می تواند ارزش افزوده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.

افزایش ۴ برابر ذخایر عناصر نادر خاکی

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سازمان انرژی اتمی سال ها قبل از انقلاب کار اکتشافی می کرد که با تفاهم به عمل آمده، از اطلاعات آنها طی ۷۰- ۸۰ سال گذشته استفاده کردیم و توانستیم به ذخایر ارزشمندی برسیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، میزان ذخایر عناصر نادر خاکی ۳۰۰ هزار تن بود که اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

کرباسیان در ادامه از استاندار، فرماندار وسایر مقامات محلی به خاطر ایجاد زیرساخت ها تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که حمایت های خود را ادامه دهند.

وی همچنین از همکاران هیات عامل ایمیدرو، مجری طرح مهدی آباد و سرمایه گذاران طرح تشکر کرد.

معدن مهدی آباد برای عملیات تجهیز شده است

عملیات اجرایی معدن و احداث کارخانجات سرب و روی مهدی آباد طی مراسمی در محل معدن و با حضور مهندس نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و سید محمد میر محمدی استاندار یزد و سایر مقامات و مسئولین کشوری و استانی افتتاح شد.

امین صفری مدیر مجتمع معدنی مهدی آباد در این رابطه گفت: سرمایه گذار معدن سرب و روی مهدی آباد بعد از ابلاغ قرارداد و از فرودین ماه سال جاری نسبت به تجهیز کارگاه معدن اقدام کرد که طی آن ماشین آلات مورد نیاز جهت معدنکاری سالانه به میزان ۳۰ میلیون تن را در معدن مستقر کرده است.

به گفته وی، فعالیت های آماده سازی معدن برای مهیا شدن زمینه آغاز عملیات اجرایی معدن و احداث کارخانه های فراوری فراهم شده که امروز بصورت رسمی و با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، استاندار یزد و دیگر مدیران و کارشناسان بصورت رسمی آغاز شد.

صفری تصریح کرد: یکسال اول قرارداد با نام دوره پیشبرد به منظور انجام مطالعات مهندسی کارخانه ها، اخذ مجوز برای انتقال زیرساخت ها در نظر گرفته شده و همزمان عملیات پیش باطله برداری انجام خواهد شد و همچنین در مدت سه سال با نام دوره احداث، کارخانه های فرآوری ساخته خواهد شد.

وی تاکید کرد: بنابراین مطابق قرارداد سرمایه گذار می باید در ۴ سال نسبت به احداث کارخانه ها اقدام شود اما با توجه به برنامه های ارائه شده از سوی سرمایه گذار و در صورت تحقق و مهیا شدن زیر ساخت ها، اولین فاز کارخانه ها در ابتدای سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید و پس از ۲ سال شاهد تولید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی در این مجتمع خواهیم بود .

فرصت حضور در بازارهای جهانی

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد گفت: بهره برداری از کارخانه های فرآوری سرب و روی مهدی آباد علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و تامین خوراک کارخانه های سرب و روی داخلی، فرصت حضور کشور در بازار فلزات سرب و روی جهان را به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم فراهم می کند.

ظرفیت تولید کارخانه ها با راه اندازی کامل فازهای این پروژه، سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار حداقل ۳۵ درصد به عنوان محصول اصلی و نیز تولید کنسانتره سرب- نقره به‌ عنوان محصول جانبی خواهد بود. مدت قرارداد ۲۴ ساله و قابل تمدید است.