عمانی‌ها مجریان احتمالی توسعه معدن سرب و روی مهدی آباد

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از امضای یادداشت تفاهم با یک جوینت ونچر عمانی – استرالیایی برای توسعه معدن سرب و روی مهدی آباد خبر داد.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آخرین وضعیت توسعه معدن عظیم مهدی آباد در یزد توضیح داد: فعلا با یک جوینت عمانی-استرالیایی یادداشت تفاهمی را امضا کرده‌ایم و آنها سه ماه مهلت دارند تا مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست ایران بگیرند.

وی افزود: بعد از اخذ این مجوزها قادر خواهیم بود تا وارد مرحله امضای قرارداد برای توسعه معدن مهدی آباد شویم.

به گزارش ایسنا شرکت استرالیایی UCL ریسورسز از مدت‌ها پیش در پروژه سرب و روی مهدی آباد حضور داشته است. این شرکت براساس آنچه در سایت اطلاع‌رسانی خود اعلام کرده صاحب ۲۴٫۵ درصد از سهام معدن مهدی آباد در نزدیکی یزد است.

بر اساس آنچه این شرکت استرالیایی اعلام کرده پروژه معدن مهدی آباد جزو دارایی‌های اولیه شرکت توسعه معادن روی ایران است. این شرکت برای توسعه معدن مهدی آباد جوینت ونچری را بین شرکت‌های UCL به میزان ۲۴٫۵ درصد، کارون دز دشت به میزان ۴۵٫۶ درصد، آیتوک GmbH به میزان ۲۴٫۵ درصد و تعداد دیگری از سهامداران خرد به میزان ۵٫۴ درصد تشکیل داده است.

این شرکت در گزارشی در ۳۰ آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد که همچنان با سهامداران ایرانی درباره توسعه معدن مهدی آباد در حال مذاکره است. همچنین در ۷ سپتامبر ۲۰۱۲ شرکت استرالیایی اعلام کرد که شرکت توسعه معادن روی ایران به توافقی ۲۵ ساله با ایمیدرو برای تولید در مهدی آباد رسیده است. در آن زمان اعلام شد که این توافق‌نامه راه را برای توسعه پروژه سرب و روی مهدی آباد باز می‌کند که بتواند سالانه ۲۰۰ هزار تن روی در اشکال شمش و تغلیظ تولید کند.

همچنین طبق این توافق‌نامه اعلام شد که ایمیدرو موافقت کرده است برای بدست آوردن هرگونه مجوز و تائیدیه‌ای به پروژه مهدی آباد کمک کند.

شرکت استرالیایی اعلام کرده که تاکنون بیش از ۱۶٫۸ میلیون دلار روی اکتشاف و مطالعات امکان‌سنجی پروژه مهدی آباد سرمایه‌گذاری کرده است. اما شرکت عمانی که کرباسیان از آن به عنوان یکی از مجریان احتمالی معدن مهدی آباد یاد کرده، شرکت ماوارید (Mawarid) است که در آوریل سال جاری میلادی بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت UCL را تصاحب کرد.

شرکت معدنکاری ماوارید (Mawarid) که یکی از واحدهای تابعه شرکت هولدینگ MB است، در عمان و به صورت بین‌المللی برای فعالیت در حوزه‌های اکتشاف و توسعه معدنکاری در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. این شرکت در ابتدا تحت عنوان شرکت ملی معدنکاری تاسیس شد اما بعدا در سال ۲۰۱۰ به شرکت ماوارید تغییر نام یافت.

ماوارید نخستین شرکت بخش خصوصی معدنکاری است که در حوزه‌های اکتشاف و توسعه معادن مس و طلا در عمان فعال شده است. این شرکت هدف خود را تبدیل شدن به بزرگترین شرکت معدنی منطقه خاورمیانه اعلام کرده است. این شرکت در خارج از عمان در کشورهای تانزانیا، قزاقستان و عربستان سعودی در جست‌وجوی ذخایر مس و طلا فعالیت می‌کند.

این شرکت توانسته ۲۸ درصد از سهام شرکت ناتیلوس مینرال را بدست آورد که از شرکت‌های به ثبت رسیده در بورس تورنتو در کانادا است. ناتیلوس نخستین شرکتی است که در زمینه اکتشاف ذخایر معدنی در کف دریا و اقیانوس وارد عمل شده است.

ماوارید همچنین مالک بیش از ۹۰ درصد از سهم پروژه فسفات ساندپیپر مارین است که این پروژه در نامیبیا قرار دارد. ماوارید در قزاقستان نیز در یک پروژه طلا به صورت مشترک فعالیت می‌کند. ماوارید در پروژه طلای دیگری در تانزانیا نیز در حال کار است.

هولدینگ MB در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ کارمند از ۵۱ کشور دنیا دارد. این شرکت در حوزه‌های نفت و گاز و صنایع تولیدی و معدنی فعالیت می‌کند.

از معدن مهدی آباد در یزد که طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۲۰۰ میلیون تن ذخیره سرب و روی دارد به عنوان بزرگترین یا دومین ذخیره بزرگ سرب و روی جهان یاد می‌شود.

توسعه معدن مهدی آباد سالهاست که معطل مانده و گفته می‌شود که این معدن قادر است دستکم یک میلیون تن خاک اسیده به تولیدکنندگان سرب و روی بدهد. معدن مهدی آباد علاوه بر ذخایر سرب روی دارای ذخایر دیگری از مواد دیگر مانند نقره، منگنز و آهن نیز است. کارشناسان از معدن مهدی آباد به عنوان یک مولتی معدن یاد می‌کنند که تاکنون توسعه آن مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش ایسنا، این معدن دارای دو بخش سولفور و اکسیده است که بخش اصلی دارای ۱۶۵ میلیون تن ذخیره قطعی و ۴۰۰ میلیون تن ذخیره احتمالی است و به عبارتی دومین ذخیره دست نخورده روی جهان محسوب می‌شود. علاوه بر این بخش کوچکی نیز وجود دارد که از عیار ۱۴ تا ۲۵ درصد برخوردار است که ذخیره‌ای معادل ۱٫۵ تا ۲ میلیون تن دارد.