عملیات باطله‌برداری مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد بهادران آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، معاون برنامه‌ریزی استاندار یزد ظهر امروز در مراسم آغاز به کار عملیات باطله‌برداری مجتمع سرب، روی و باریت مهدی‌آباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: معدن سرب و روی مهدی‌آباد یکی از بزرگترین معادن خاورمیانه و دارای بیش از ۲۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی است.

محمدرضا بابایی خاطر نشان کرد: بیش از ۷۰ درصد ذخیره این معدن روی و ۳۰ درصد آن سرب است که تلاش شده فرآوری هر دو ماده معدنی در منطقه انجام شود و اکنون نیز به دنبال ایجاد حلقه‌های تکمیلی هستیم و در این مسیر از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این معدن از زمان آغاز به کار دو سهامدار خارجی داشت که این سهامداران به دلیل سرمایه اولیه که به کار تزریق کرده بودند، مدعی واگذاری معدن به آنها بودند اما دولت معتقد بود که این معدن قابل واگذاری نیست.

بابایی خاطر نشان کرد: اکنون تقریبا بخشی از این مشکل حل شده و علت طولانی شدن فرآیند بهره‌برداری از معدن، عدم هماهنگی با سرمایه‌گذاران خارجی بود که در نهایت تکلیف آنها مشخص و سرمایه‌گذاران داخلی وارد شدند و از امروز نیز کار به طور رسمی آغاز شده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار یزد در مورد مطالعات زیست محیطی این معدن نیز اظهار داشت: مطالعات زیست محیطی معدن به طور کامل انجام شده و با وجود فاصله زیادی که با مناطق مسکونی دارد، کلیه اقدامات لازم ضمن مطالعات انجام شده است.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی این طرح نیز اظهار داشت: در این واحد قرار است کنسانتره با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن ایجاد شود و بر اساس برنامه زمان‌بندی انجام شده، امیدواریم این پروژه ظرف مدت سه سال آماده بهره‌برداری شود.

رضا قطب با بیان اینکه برای اجرای این طرح بالغ بر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است، افزود: با اجرای این طرح یک‌هزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم شاغل می‌شوند که برای ۲۵۰ نفر به طور مستقیم و بقیه در کارخانه تولید کنسانتره اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.