فاز اول مجتمع سرب و روی مهدی آباد تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسد

 

قیمت های جهانی کامودیتی ها در ماه گذشته رشد قابل توجهی داشتند ، برخی از تحلیل گران معتقدند قیمت ها جای رشد بیشتری دارند و برخی دیگر به ثبات قیمتی کامودیتی ها در قیمت های فعلی اعتقاد دارند .

در حال حاضر آلومینیوم ۲۱۰۰ دلار ، روی ۳۱۰۲ دلار و مس ۶۶۱۲ دلار در هر تن در بازارهای جهانی معامله می شوند .
قیمت های فعلی کامودیتی ها منطقی است / فقط روی شانس رشد قیمت بیشتر دارد

امین صفری مدیر عامل مجتمع مهدی آباد در خصوص بازار جهانی محصولات معدنی به بورس۷ گفت: قیمت جهانی کامودیتی ها (غیر از نفت) پس از گذر از بحران سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ و افت قیمت ها در آن سال ها مجدداً با افزایش قابل ملاحظه ای تا سال ۲۰۱۵ روبرو شد.

در کشور ما نیز عمدتاً برنامه ریزی ها با توجه به همان قیمت های افزایشی صورت گرفت که موجب بزرگ شدن شرکت ها و افزایش هزینه ها و … شد، اما از سال ۲۰۱۵ با کاهش قیمت های جهانی به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش تقاضا شاهد افت شدید قیمت کامودیتی ها از جمله سنگ آهن بودیم که باتوجه به زیر ساخت های ایجاد شده و افزایش هزینه تمام شده محصولات در آن سال ها در دوران کاهش قیمت امکان رقابت در بازار های جهانی توسط شرکت های ایرانی کاهش یافته و در داخل نیز با مشکلات هزینه های تولید و غیر اقتصادی شدن برخی پروژه ها روبرو شدیم،  قیمت های فعلی منطقی است. برای محصولات معدنی و فلزی (به استثنای فلز روی)، رشد قیمت چندانی متصور نیستم و پیش بینی می کنم قیمت ها در محدوده فعلی با اندکی اصلاح تثبیت شوند.

وی ادامه داد : افزایش مقطعی قیمت های داخلی، هم تحت تاثیر افزایش مقطعی قیمت های جهانی و هم به دلیل کاهش عرضه ناشی از توقف تولید برخی معادن کوچک رخ داده است و پایدار نیست. لذا انتظار برگشت به دوران طلایی قبل از سال ۲۰۱۵ انتظار بیهوده ای است و می بایست شرایط تولید از جمله قیمت تمام شده محصول را به گونه ای کاهش دهیم که صنعت و معدن بتواند به حیات خود ادامه دهد، در این شرایط استفاده از مزیت های رقابتی از جمله گاز و ایجاد تسهیلات و بهبود شرایط در آن می تواند موثر بوده و موجب بهبود گردد و بهتر است به جای سختگیری و افزایش قیمت در این زمینه به کمک تولید آمد.
بیشتر بخوانید:  معاون بازریابی و فروش ذوب آهن : دستیابی به صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری تا پایان سال / حذف تعرفه واردات شمش فولاد منتفی شد
با اعمال محدودیت برای صادرات مواد خام موافق نیستم

صفری در خصوص اعمال برخی محدودیت ها برای صادرات به بورس۷ گفت : با اعمال محدودیت های صادراتی موافق نیستم. نمی توان به بهانه جلوگیری از خام فروشی، صادرات محصولات معدنی را متوقف کرد. باید در نظر داشت که صادرات، ارز آوری داشته و منابع مالی فعالان این حوزه را افزایش خواهد داد. بدون شک، در صورت فراهم بودن منابع مالی، تولیدکنندگان به احداث واحدهای فرآوری جهت تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر ترغیب خواهند شد.

هر چند احداث واحدهای تکمیلی، زمان بر بوده و منوط به تامین زیرساخت های مورد نیاز خواهد بود؛ ولی در چند سال اخیر در این زمینه اقدامات مثبتی انجام شده است. البته صنعت فولاد در این خصوص موفق تر از سایر بخش ها عمل کرده و واحدهای متعددی توسط صنعت فولاد وارد مدار تولید شده یا خواهد شد. ادامه کار با همین روال دستیابی و یا نزدیک شدن به چشم انداز ۲۰ ساله را تسهیل خواهد نمود.

همچنین می بایست اقداماتی هم جهت کاهش بهای تمام شده انجام شود. بعضی شرکت های بزرگ بین المللی با کاهش بهای تمام شده، حضور پررنگ تری در بازارهای صادراتی دارند. افزایش قدرت رقابت در عرصه بین الملل و ماندگاری در بازارهای جهانی، مشروط به کاهش بهای تمام شده خواهد بود.
بیشتر بخوانید:  «سرچشمه» سبز می ماند؟!
توقف تولید روی توسط معادن بزرگ تاثیر بالایی در قیمت این فلز خواهد داشت

صفری در ادامه گفتگو با بورس۷ بیان کرد: شرایط «روی» نسبت به سایر کامودیتی ها متفاوت است. به علت بسته شدن برخی معادن بزرگ روی و کاهش ذخایر LME و نیز افزایش تقاضای روی، قیمت های جهانی صعودی است. اکثر موسسات تحلیلی هم پیش بینی کرده اند قیمت روی تا سال ۲۰۲۵ رو به افزایش بوده و اگر افت قیمتی نیز صورت گیرد، موقتی یا سفته بازی خواهد بود. با این حساب، سرمایه گذاری در این بخش با دید بلندمدت سودآور خواهد بود.
معدن انگوران با تولید یک میلیون تن روی ، مهمترین معدن روی ایران است

مهمترین معدن «روی» ایران ، معدن انگوران بوده که ذخیره آن تا ۸ سال دیگر به اتمام خواهد رسید. با توجه به اینکه حمل خاک معدنی به مسافت های دور توجیه اقتصادی ندارد، واحدهای تولیدی در نزدیکی معادن احداث می شوند. در استان زنجان نیز حدود ۸۵ واحد تولیدی احداث شده که از خاک انگوران استفاده می کنند. ظرفیت معدن انگوران سالانه حداکثر یک میلیون تن می باشد که حداکثر نیمی از نیاز این واحدها را تامین می کند. شرکت های تولیدکننده کنسانتره روی در ایران با مشکل کمبود خوراک مواجه اند و راه حل این مشکل، بهره برداری از معادن جدید است که بخشی از نیاز داخلی به خوراک را تامین کند. فعالیت های اکتشافی بی شماری توسط ایمیدرو صورت گرفته و نتایج حاصله، امیدوار کننده است.
فاز اول مجتمع سرب و روی مهدی آباد تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسد

صفری در رابطه با وضعیت این معدن عنوان کرد: معدن مهدی آباد در حال حاضر نیاز واحدهای منطقه به خاک روی را تامین می کند. همچنین کارخانه تولید کنسانتره روی مهدی آباد در مرحله انجام طرح مطالعاتی انتخاب تکنولوژی و تامین آب و برق می باشد. بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده تا پایان سال ۹۷ فاز اول این کارخانه با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال به بهره برداری خواهد رسید.
بیشتر بخوانید:  علت افزایش تقاضای بالای «حسیر» چیست ؟
تا سال ۱۴۰۱ ظرفیت به ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار ۳۵ درصد می رسد / مس ، نیکل ، منگنز و نقره محصولات فرعی معدن هستند

ظرف ۴ سال ، ظرفیت کارخانه به ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار ۳۵ درصد خواهد رسید. ضمن اینکه در معدن مهدی آباد ذخیره مس با حجم بیش از ۱۵۰ میلیون تن با عیار ۰٫۳% کشف شده به عنوان محصول فرعی که در کنار سایرعناصرموجود از جمله نیکل، نقره و منگنز وجود دارد. در کارخانه جدید، روی به عنوان محصول اصلی و مس ، نیکل ، منگنز و نقره به عنوان محصولات فرعی استحصال خواهد شد. این موضوع علاوه بر درآمدزایی، به افزایش صادرات و ارزآوری خواهد انجامید.
ایمیدرو تصمیم گیرنده در خصوص برخی محصولات فرعی است

شایان ذکر است قرارداد کنسرسیوم برنده صرفاً در خصوص سرب و روی و نقره می باشد و در مورد سایر محصولات فرعی پس از استحصال توسط ایمیدرو تصمیم گیری می شود.
پروانه مالکیت و بهره برداری معدن مهدی آباد متعلق به ایمیدرو است

وی در خاتمه در مورد ترکیب سهامداران معدن مهدی آباد به بورس۷ گفت: پروانه مالکیت و بهره برداری از معدن مهدی آباد متعلق به ایمیدرو می باشد. با توجه به فراخوان برگزار شده در سال گذشته، سرمایه گذاری، باطله برداری، احداث کارخانه، تامین زیرساخت ها، تولید محصول نهایی و فروش آن، به کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت به سرپرستی شرکت مبین واگذار شده است.