معدن ۳۴۲ میلیون تنی سرب و روی مهدی‌آباد یزد توسعه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ بر اساس اکتشافاتی که تاکنون انجام شده معدن مهدی آباد استان یزد دارای ذخیره ۳۴۲ میلیون تنی سرب و روی با عیار متوسط ۵.۵ درصد روی و ۲ درصد سرب و همچنین ذخیره ۱۱۳ میلیون تن باریت با وزن مخصوص متوسط ۸ . ۳ گرم بر سانتیمتر مکعب است.

ایمیدرو در دو سال گذشته طرح های این معدن را از حالت رکود خارج و برنامه های تجهیز آن را بازبینی و وارد مرحله اجرایی کرد. همچنین با توجه به نزدیک بودن همایش بین المللی معدن و صنایع معدنی در خرداد ماه، جزئیات مربوط به تجهیز معدن روی مهدی آباد اعلام شد.

در حال حاضر طرح های اصلی این مجتمع شامل۱) باطله برداری به میزان ۱۸۸ میلیون تن طی ۴ سال اول ۲) احداث کارخانه ۱۰۰ هزار تنی شمش روی طی ۳ سال ۳) احداث کارخانه ۱۰۰ هزار تنی کنسانتره روی طی ۳ سال و ۴) احداث کارخانه فرآوری باریت با ظرفیت ورودی یک میلیون تن در سال طی ۱۸ ماه است.

در این میان به زودی با جذب سرمایه اولیه شاهد باطله برداری و استخراج و احداث کارخانجات ۱۰۰ هزار تنی شمش روی و ۱۰۰ هزار تنی کنستانتره روی خواهیم بود. احداث کارخانه فرآوری باریت مهدی آباد موقعیت مناسبی برای ایران جهت صادرات این ماده معدنی در خاورمیانه را ایجاد خواهد کرد .
پروژه سرب و روی مهدی آباد یکی از بارزترین طرح های جذب سرمایه خارجی در ایران بوده که ایمیدرو با جلب مشارکت شرکت های استرالیایی – عمانی و ایرانی آن را به مرحله اجرا رسانده و به زودی نخستین بخش از سرمایه خارجی جذب این طرح می شود.
مجتمع معدنی مهدی آباد دارای یکی از بزرگترین ذخایر سرب و روی و باریت جهان بوده و هم اکنون بالاترین میزان استخراج باریت ایران را به خود اختصاص داده و اقدام به جذب سرمایه گذار برای احداث کارخانه فرآوری یک میلیون تنی باریت کرده است.