مهدی آباد بزرگترین پروژه روي دهه آینده خواهد بود

 

اخبار فلزات: موسسه مطالعات بین‌المللی‌سرب و روی (ILZSG)، ۹ پروژه معدنی جدید که سهم عمده‌ای در آینده تولید معدنی این فلز خواهند داشت را معرفی کرد؛ در این میان معدن روی مهدی‌آباد با امکان تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن روی معدنی، بزرگترین پروژه معدنی روی دنیا است.
به گزارش ای. ام. سی، ظرفیت تولید روی دنیا در سال ۲۰۱۵ معادل ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که نسبت به سال قبل تنها ۱۰۰ هزار تن افزایش داشته است. روند تولید روی معدنی دنیا در طی ۱۰ سال اخیر در نموار ۱ نشان داده شده است. بنابر گزارش موسسه مطالعات بین‌المللی سرب و روی، ۹ معدن جدید در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. مجموع ظرفیت تولید سالانه روی این ۹ معدن معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که چیزی حدود ۱۰ درصد تولید معدنی حال حاضر این فلز را تشکیل خواهد داد. در نمودار ۲ معادن، ظرفیت تولید هریک و زمان بهره‌‎برداری آن‌ها مشاهده می‌شود. بنابر این گزارش دو معدن واقع در پرو و اریتره تا سال آینده میلادی به بهره‌برداری خواهند رسید که منجر به ایجاد ظرفیت تولید ۲۰۰هزار تن روی خواهند شد.

از بین این معادن، دو معدن در منطقه خاورمیانه واقع شده است که شامل معدن روی مهدی‌آباد ایران و خانقیاه (Khnaiguiyah) واقع در عربستان سعودی می‌شود. عربستان سعودی، در ۵ سال گذشته گامی بزرگ در تولید معدنی فلز روی برداشته و میزان تولید معدنی خود را از ۵ هزار تن در سال ۲۰۱۱ به بیش از سه برابر در سال‌های اخیر رسانده است. میزان تولید روی در این کشور در سال ۲۰۱۴ معادل ۱۶ هزار و ۳۰۰ تن بوده است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۱۸، با بهره برداری از معدن جدید خود که در نمودار ۲ ظرفیت آن مشخص است، بر سطح تولید خود بیفزاید. روژه معدنی روی مهدی‌آباد (در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد) با امکان تولید معدنی سالانه ۴۰۰ هزار تن روی در مقام نخست تولید روی دنیا قرار خواهد گرفت. بر اساس گزارش اولیه ایمیدرو این معدن تا سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری خواهد رسید، اما با توجه به مشکلات پیش‌رو رسیدن به هدف اعلام شده تا سال ۲۰۱۹ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اکتشافات تکمیلی صورت گرفته بر روی این معدن نشان از ۱۶۱میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره فلز روی دارد که حدود ۲۶ درصد آن به صورت اکسیدی و مابقی به‌صورت سولفیدی است. کانی‌های سولفیدی در کانسار این معدن شامل اسفالریت، گالن، باریت، پیریت، کالکوپریت و کالکوسیت و کانی‌های اکسیدی نیز شامل اسمیت زونیت، هیدروزنسی، همی مورفیت و سروزیت است. از معظلات پیش‍روی عملی شدن بهره‌برداری این معدن پایین بودن عیار اولیه خاک آن است که عملیات بهره‌برداری را با سختی همراه کرده و به تعویق انداخته است. بهره‌برداری از این معدن با توجه به برگزاری مناقصه در سال ۱۳۹۵ به کنسرسیومی به رهبری شرکت راهسازی و توسعه مبین داده شده است. میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه معدن و کارخانه سرب و روی مهدی‌آباد بالغ بر یک ۱٫۵ میلیارد دلار اعلام شده است؛ همچنین زمان عملیات پیش باطله‌بردای به میزان ۱۸۵میلیون تن، چهار سال در نظر گرفته شده است. بر اساس طرح پیشنهادی سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با حداقل عیار ۳۵ درصد و ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب با حداقل عیار ۶۰ درصد تولید خواهد شد.