مهدی آباد در آستانه جذب نخستین بخش جذب سرمایه خارجی

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ طرح تجهیز معدن سرب و روی مهدی آباد که قرارداد آن در سال گذشته منعقد شده با هدف تامین آتی مواد مورد نیاز صنایع روی و سرب کشور به اجرا در می آید.
ارزش این قرارداد بیش از یک میلیارد دلار است که توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های عمانی،‌ استرالیایی و ایرانی تامین مالی خواهد شد. قرار است طبق توافقات صورت گرفته،‌ در ماه های آینده بخش نخست سرمایه به ارزش ۲۰ میلیون دلار از سوی طرف خارجی این کنسرسیوم تامین و به طرح تزریق شود.
معدن روی و سرب مهدی آباد در استان یزد یکی از بزرگ ترین معادن این ماده معدنی در جهان و بزرگ ترین معدن خاورمیانه محسوب می شود. معدن مهدی آباد که به عنوان جایگزین معدن روی انگوارن در استان زنجان محسوب می شود،‌ بیش از ۱۶۰ میلیون تن ذخیره ماده معدنی روی دارد. علاوه بر این سرب،‌ باریت و جیوه نیز به عنوان دیگر مواد معدنی مهدی آباد به شمار می آیند. این معدن از نیمه دوم سال گذشته استخراج و تولید باریت را آغاز کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است.
در حال حاضر معدن مهدی آباد بالاترین میزان استخراج باریت در ایران به خود اختصاص داده و اقدام به جذب سرمایه گذار جهت احداث کارخانه فرآوری یک میلیون تنی باریت کرده است. هدف اصلی طرح تجهیز معدن مهدی آباد یزد باطله برداری، استخراج و احداث کارخانجات ۱۰۰ هزار تنی شمش روی و همچنین کارخانه ۱۰۰ هزار تنی تولید کنستانتره روی است.